זה חלק נוסף מהבלוג של קואליקס, רק עוזר לכם להבין טוב יותר.
צבירת ביקורות לשיפור דירוג
תתאר לעצמך שאתה יושב עם חבר, קפה שחור ביד, והוא שואל: “תגיד שמול, מה הסיפור עם כל הביקורות האלו בגוגל? זה באמת משפיע על הקידום?”
אז אתה לוקח שלוק, מחייך קצת כמו מישהו שראה כמה טריקים בחיים, ועונה:
“תקשיב, זה לא קסם, וזה לא יטיס אותך לעמוד ראשון בין לילה… אבל כן. זה משפיע. ועוד איך.”
למה גוגל אוהב ביקורות?
קודם כל ניישר קו: כשאנחנו מדברים על ביקורות, אנחנו מדברים בעיקר על Google Business Profile — זאת התיבה הזו עם המידע על העסק, התמונות, ו… כן, הביקורות.
לגוגל יש כוונה: להציג תוצאות שבאמת עוזרות לאנשים. ובוא נגיד את האמת – אם לעסק יש 74 ביקורות חיוביות ויש לו 4.9 כוכבים, כנראה שהוא עושה משהו נכון.
אז איך זה משפיע בפועל?
ביקורות טובות מאותתות לגוגל שיש אנשים שמרוצים ממך. זה תורם למה שמכונה “סיגנלים מקומיים” (Local Signals) — אחד הפרמטרים שמשפיעים על תוצאות חיפוש מקומיות.
אבל בוא נשים רגע את ה-Local SEO בצד. גם אם אתה מקדם אתר ארצי, עם שליחים בכל הארץ ומודעה בעמוד הראשי של “ידיעות” – ביקורות זה עדיין כוח.
המשתמשים בודקים
וזה בכלל לא עניין טכני. זה פשוט – אנשים קוראים ביקורות.
לפני מסעדה, לפני חנות, לפני כל דבר. אם מישהו מחפש “מנעולן קרית אתא”, הוא יבדוק מה כתב ההוא מ־2022 שהתרשם איך המנעולן הגיע תוך 10 דקות וניקה אחריו.
הבעיה? רוב הלקוחות לא חושבים לבד לכתוב
אין מה לעשות. רוב האנשים לא יתנדבו לכתוב ביקורת אלא אם היה או ממש גרוע, או ממש מדהים.
אז כן, אתה צריך לבקש.
ועדיף לא סתם “אם אפשר ביקורת”, אלא ליצור תהליך — לשלוח לינק, להזכיר בנימוס, אולי אפילו לבקש פידבק (שזה בעצם אותו דבר).
ולא, אל תקנה ביקורות
קניית ביקורות מזויפות זה כמו לנסות לזכות בטורניר פוקר עם יד חלשה ולהעמיד פנים שיש לך אסים בכיס.
אולי תצליח פעם אחת, אבל ביום ש-Google יתפסו אותך (והם תופסים), אתה תישאר בלי קלפים, ובלי שולחן. רק עם פרופיל מושעה.
יש דרכים אמיתיות לעשות את זה – הנה כמה
- שלחו בוואטסאפ את הלינק הישיר להוספת ביקורת – זה כל כך פשוט שזה מביך לא לעשות את זה.
- הזכירו ללקוח בסיום העבודה – ממש בזמן שהוא מרוצה. אל תחכו.
- צרו “דף תודה” באתר עם כפתור גדול: “האם תוכל לכתוב לנו ביקורת?”
- למי שבאמת אהב – תקנו לו בירה. או לפחות תאמרו תודה. תתפלאו כמה זה עובד.
שמול נזכר במנעולן שאיחר
יום אחד עבדתי עם לקוחה מקריית מוצקין. היה לה עסק של תיקוני דלתות.
בחודש הראשון – שקט. לא דירוגים, לא תנועה.
אמרתי לה: “תתחילי לבקש מהלקוחות, אחת ביום, לא יותר”. היא חשבה שאני צוחק.
אחרי חודש – 19 ביקורות. כולן עם מילים כמו “אמינה”, “הגיעה בזמן”.
האמת? רק בזה לבד – הדירוג קפץ והתנועה התחילה לטפטף.
סיכום: תוכנית קטנה, דרך גדולה
ביקורות הן כמו אסים בפוקר – אתה לא חייב אותם כל יד, אבל כשאתה אוסף מספיק – הם משנים את המשחק.
אז הנה הצעד קדימה שאתה יכול לעשות כבר עכשיו:
פתח את הוואטסאפ, שלח הודעה לשלושה לקוחות ישנים עם בקשה קצרה ואנושית לביקורת.
משהו כמו: “היי, זה אורן מהניקיונות, תודה על העבודה המשותפת. אשמח אם תוכל להשאיר לנו ביקורת קצרה פה (קישור). מאוד מעריכים!”
אם אחד מהם יכתוב? כבר התקבלת לעולם שמשחק עם קלפים טובים יותר.
אז נכון, כל העסק הזה של SEO עלול להישמע לפעמים כמו מסיבה פרטית עם יותר מדי ראשי תיבות וטריקים שלא כתובים באף מדריך. אבל האמת? לפעמים הכי פשוט זה הכי טוב. ביקורות אמיתיות, בקשות אנושיות, מעט תשומת לב – ופתאום אתה רואה תנועה, קידום, ואולי אפילו שיחת טלפון ממישהו שבדיוק חיפש אותך. לא צריך להיות גאון או קוסם כדי לגרום לעסק לזוז קדימה – רק עקביות, סבלנות, וקצת חוצפה בריאה לבקש מהלקוחות מה שאתה שווה. אחרי 20 שנה בתחום אני יכול להגיד דבר אחד בביטחון: בין עוד עדכון אלגוריתם אחד לשני – הראשונים שרואים תוצאות הם אלו שזכרו להיות בני אדם. אז קדימה, תפסיק להתלבט, תרים טלפון, תבקש את הביקורת. מה כבר יכול לקרות? במקרה הרע תקבל כלום, במקרה הטוב – קלף מנצח בארנק הדיגיטלי שלך.