הקמפוס של קואליקס

לקבוצת התמיכה לרשומים במכללה

הקמפוס גם בווטסאפ

לקבוצת התמיכה לרשומים במכללה

SSL Errors שמשפיעים על דירוג

SSL Errors שמשפיעים על דירוג

“זה חלק נוסף מהבלוג של קואליקס, רק עוזר לכם להבין טוב יותר.”

טוב, אז דמיינו שאתם יושבים איתי לקפה באיזה מקום רגוע כזה. נניח אני עם אספרסו קצר (בלי סוכר),
ואתם שואלים: “תגיד שמול, באמת כל הקטע הזה עם SSL משפיע על הדירוג שלי בגוגל? או שזה עוד משהו שכותבים עליו כדי למכור עוד שירותי אבטחה?”

אז אמרתי – בוא נעלה על זה פוסט. נפרק את זה לחתיכות קטנות שאפשר לבלוע בלי לגרד את הראש.
לא צריך להיות מהנדס רשת או קצין סייבר כדי להבין מה עובר על אתר עם בעיות אבטחה.
פה אנחנו מדברים בגובה העיניים. לפעמים אפילו עם כפכפים.

מה זה בכלל SSL ואיך זה אמור לעבוד?

בקצרה – SSL זה פרוטוקול שמצפין את התקשורת בין האתר שלכם לבין הדפדפן של הגולש (הקצה).
במילים פשוטות? אם האתר שלכם זה בית קפה, SSL זה המנעול בדלת. לא סוגר הרמטית, אבל מצפה מכם שיהיה לפחות משהו.

כשיש SSL תקין האתר מוצג בכתובת שמתחילה ב-https:// במקום http://, והדפדפן מראה מנעול קטן כזה ליד הכתובת.
גוגל בחור רגוע, אבל יש לו קווים אדומים. אחד מהם – לא לשלוח גולשים לאתר שנראה כמו “מלכודת דיוג עם עיצוב של וורפרס”.

ומה הבעיה אם המנעול מקרטע?

מעבר לאבטחה – גוגל רואה אתר לא מקצועי

אם האתר עולה עם שגיאת SSL – נגיד שגולש מקבל אזהרה בדפדפן שהאתר “לא מאובטח” – זה משדר משהו לא טוב.
זה מריח כמו אתר נטוש, אתר שהבעלים לא ממש משקיע, או פשוט מתכון ליציאה מהירה של המשתמש. וגוגל? היא עוקבת.

בעיות שראיתי בשטח (ולא רק בוויקיפדיה)

  • SSL שהותקן אבל לא מוגדר נכון – אז האתר עולה גם עם http:// וגם עם https://, וזה יוצר כפילות בעיניים של גוגל.
  • לינקים פנימיים באתר עדיין מקשרים לגרסה לא מאובטחת – כאילו קניתם מנעול לדלת, אבל השארתם את החלון פתוח.
  • תוקף ה-SSL נגמר ואף אחד לא שם לב – קורה גם ללקוחות גדולים. הקידום רץ, הטראפיק יורד, והלקוח שולח וואטסאפ ב־4 בבוקר.

אז איך זה קשור לדירוגים?

היום, SSL זה אחד מאותם דברים שגוגל מצפה שיהיו. כמו מים בקפה. בלי זה – הדירוג לא יתרסק אוטומטית, אבל בטוח שלא יתפוס גובה.
וכשאתר מדמם טראפיק כי הגולשים נבהלים מהמנעול האדום – גוגל רואה נתוני שימוש גרועים. וזה כבר כן משפיע.

האנלוגיה “מעל השולחן” שלי – בשביל להבין את זה טוב

אם SEO זה כמו לשחק פוקר מול גוגל, אז SSL זה היכולת שלך לשבת בכלל ליד השולחן.
בלי זה אתה לא בפוזישן, יש לך קלפים דולפים, והדילר (גוגל) כבר חשף אותך בלי ששמת לב.

תובנה אישית: SSL לא עף מתחת לרדאר

אחת הלקוחות הראשונות שלי, ב-2007 כזה, שאלה מה זה המנעול הזה שכל אחד מדבר עליו.
היה לה אתר מהמם – באמת מושקע – אבל בלי SSL. היא לא הבינה למה הגולשים עוזבים מהר.
ברגע שהוספנו תעודה כמו שצריך, פתאום העוגה התחילה לתפוח. לא ברמה של “וואו קסם”, אבל בטוח שלא נמרחה כמו קודם.

כמה דברים פרקטיים לעשות מפה

  • בדקו את ה-SSL באתר שלכם. כלים כמו Why No Padlock עוזרים להבין איפה הבעיה.
  • וודאו שהאתר תמיד מפנה אוטומטית לגרסה המאובטחת (301 מ־http ל־https בכל הדפים).
  • החליפו את הלינקים הפנימיים באתר שיהיו תמיד לגרסה המאובטחת.
  • הגדירו תזכורת ביומן לחדש את תעודת ה-SSL לפני שפג תוקפה. פשוט ויעיל.

והכי חשוב – אל תיבהלו. זו לא בעיה שדורשת צוות של חמישה מתכנתים ודחיפות בדרגת “חדר ניתוח”.
תטפלו בזה רגוע – כמו לבדוק לחץ אוויר בצמיגים לפני נסיעה ארוכה.

אם יש SSL תקין באתר, גם גוגל מחייך. ואם לא – מתישהו מישהו ישלם על זה. כנראה אתם.

יאללה – לכו תוודאו שהמנעול שם, יושב כמו שצריך, ובלי נזילות. פוקר זה לא רולטה 😊

לסיכום – הרעיון ברור: אם אתם רוצים שהאתר שלכם ייראה טוב בעיניים של גוגל וגם של בני אדם אמיתיים, תדאגו שה-SSL לא ייפול לכם בין הכיסאות. זה לא רק עניין אבטחתי – זה גם עניין של תדמית, של אמון, ושל שורה בדו”ח האנליטיקס שיכולה פתאום להמריא… או להתרסק. SEO יכול להיראות מסובך בהתחלה – אלגוריתמים, קנוניקל, המטא-משהו ולינקים לפה ולקולומביה – אבל חלק מהקסם טמון בפשטות. עושים סדר בדברים הקטנים, והגדולים כבר נעשים הרבה פחות מאיימים. או כמו שאני תמיד אומר – ברגע שאתה לומד לא להיבהל מהעשן, אתה שולט במדורה. אז שימו תעודת SSL, הפנו כמו שצריך, תקנו קישורים שבורים ואולי – רק אולי – גוגל יעשה לכם עיניים. לא בטוח, אבל גם אחרי 20 שנה בתחום אני ממשיך לבדוק כל בוקר אם המנעול שלי עדיין ירוק. כי בסופו של דבר, גם מקדם אתרים מנוסה יודע: מי שמזלזל בפרטים הקטנים – מוצא את עצמו שוחה בחשיכה עם אתר שלא מתרומם. ובלי פנס, זה לא נעים בכלל.

אודות שמול

שמול דורינבאום, מקדם אתרים עם ותק, ציניות חיובית וניסיון שטח אמיתי – מייסד קורס קואליקס שמלמד SEO בגובה העיניים ובלי פוזה. 20 שנה על קורס SEO אונליין חינם.

פוסטים אחרונים

סרטון חשוב להכיר