SGE (Search Generative Experience)
זה חלק נוסף מהבלוג של קואליקס, רק עוזר לכם להבין טוב יותר.
אתה יושב עם חבר לקפה, ומתחילים לדבר על אתר שהוא בונה. הוא שואל כזה בטבעיות: “תגיד, שמול, מה זה ה־SGE הזה שכולם מדברים עליו? זה כאילו AI מחפש לי בגוגל?” אז הנה, נשב רגע על קפה (וירטואלי), ונעשה סדר — בלי בולשיט, בלי מצגות, בלי הבטחות של מאה לידים ביומיים.
אז מה זה בכלל SGE?
SGE זה קיצור של Search Generative Experience — ובתרגום חופשי: גוגל שואף להפוך להיות אדם שאתה שואל שאלה, והוא עונה לך תשובה שלמה, במקום פשוט לזרוק עליך קישורים.
בפועל, כשאתם מחפשים משהו ב־Google (בארה”ב, בינתיים), למעלה יופיע בלוק צבעוני, כאילו גוגל כתב סיכום קטן — כמו איזה צ’אט בוט שישב על מלא אתרים ודחף אליך תשובה לעוסה.
ואיך זה שונה מחיפוש רגיל?
במקום לראות אתרים שיושבים בתוצאה 1, 2, 3 — אתה רואה מין “סיכום”, שהרכיב בינה מלאכותית לפי מה שהיא חושבת שאתה צריך לדעת. לפעמים זה מדויק. לפעמים זה גרוע. ואולי הכי גרוע — לפעמים זה ממש מדויק, אבל אף אחד לא לוחץ יותר על הקישורים.
זה קצת כמו שאתה משחק פוקר, ופתאום מחליטים ששולחן הסופי זה רק עם רובוטים, ואתה בכלל רואה אותם מהטריבונה. יפה? אולי. מועיל לאתרים? רגע, עוד נגיע לזה.
מה זה אומר למקדמי אתרים?
בוא נדבר תכל’ס: כולנו שואלים את עצמנו — האם זה הולך לקבור אותנו? האם סוף סוף מצאו דרך לגרום לאנשים לא להיכנס לאתר שלנו? ומה לעזאזל עושים עם זה?
נכון לעכשיו? תשארו רגועים
גוגל עדיין בודק. זה בתהליך ניסוי, עדיין לא הגיע לישראל, ובכלל — גם איפה שזה כן קיים, רוב הקליקים עדיין נמשכים לתוצאות האורגניות. למה? כי גוגל לא רוצה לשרוף לעצמו את העסק. המון כסף זורם משם, מהמודעות ומהקישורים.
מה עושים בינתיים? אותו דבר כמו תמיד: מייצרים תוכן איכותי, ברור, אנושי — שגוגל יכול להשתמש בו גם בתוך ה־SGE הזה. רוצים להופיע שם? תכתבו תשובות, לא מניפולציות.
שמול משתף משהו אישי
הייתה לי לקוחה שאמרה לי, “שמול, כל הטכנולוגיה הזאת מלחיצה אותי — אני כל החיים מכרתי בלי להבין בכלל מה זה CTR.” עניתי לה: “גם אני שיחקתי פוקר בלי להבין מה זה GTO, ועדיין לקחתי ידיים יפות.”
בסוף, זה לא אם אתה מבין את הבאזז האחרון — זה אם אתה באמת עוזר לגולש לקבל תשובה נורמלית. פה מנצחים.
טיפ אחרון, לשורה התחתונה
תחשבו רגע: אם הגולש ישאל שאלה, כמו “איך לנקות ספה מבד”, האם האתר שלכם נותן תשובה כמו בן אדם? לא גוגל-בוט, לא ChatGPT, בן אדם. אם כן — מעולה. אם לא — שפרו, תדייקו, ותוסיפו אישיות.
AI יודע להמציא. אנשים יודעים להרגיש. תכתבו בשביל אנשים — ו־SGE כבר ידע לקחת את זה משם.
לסיכום, רגע… לפני שאתם עושים ריפרש ל־Analytics
אם קראתם עד לפה, כנראה שמעניין אתכם לאן העולם הזה הולך. בואו נרגיע רגע — כן, SEO משתנה. כן, גוגל משחק עם AI ו־SGE וגורם לנו להזיע על כל SERP מחדש. אבל תכל’ס? קידום אתרים מעולם לא היה “שגר ושכח”. גם לפני עשור היינו צריכים להבין מה המשתמש באמת מחפש, איך לגרום לו להקליק, ואיך להשאיר אותו באתר בלי שיברח תוך שנייה. זה לא משחק חדש — פשוט הכלים משתנים.
אז אם אתה מרגיש קצת אבוד מול SGE, זכור: זה עוד גל. ומי שמבין גולשים, לא מפחד מגלים. תמשיכו לייצר תוכן עם ערך, תכתבו כמו שאתם מדברים, ותנו למתחרים לחפור על CTR בזמן שאתם כבר עולים בתוצאות. SEO זה אולי פאזל — אבל לא חייבים להיות פיזיקאים כדי להרכיב אותו. רק אנשים עם קצת סבלנות, המון הקשבה, וקפה טוב.
ויש מצב שגם הומור עוזר. במיוחד כשגוגל שובר לך עוד סניפט. בהצלחה.