ניתוח כוונת משתמש בבחירת מילים
זה חלק נוסף מהבלוג של קואליקס, רק עוזר לכם להבין טוב יותר.
אז אני יושב עם חבר על קפה שחור, ומספר לו על לקוח חדש שרוצה להתברג על “קידוח יהלום בצפון”. הוא עוצר אותי ושואל: “תגיד, מי בכלל מחפש את זה? אתה לא שואל את עצמך קודם למה מישהו כתב את הביטוי הזה בגוגל?”
צודק. שאלת מיליון הדולר. או לפחות שאלת עשר אגורות שרבים שוכחים לשאול. וזה בדיוק מה שנדבר עליו היום — איך כוונת המשתמש משפיעה על המילים שנבחר, ולמה זה קריטי יותר מהאם יש 1,000 חיפושים או רק 70.
אבל מה זה בכלל כוונת משתמש?
באנגלית קוראים לזה Search Intent, ובעברית — למה לעזאזל הבן אדם התכוון כשהוא כתב את זה בגוגל. האם הוא רוצה מידע? לקנות משהו? להשוות מחירים? אולי סתם התבלבל ורצה בכלל לחפש משהו אחר לגמרי.
גוגל מנסה להבין את זה כל הזמן. מה אתם חושבים, הוא לא טיפש — הוא רואה מה אנשים לוחצים, כמה זמן הם נשארים, אם הם חוזרים לתוצאות, ואם הם עושים “נו, זה לא מה שחיפשתי…” בעיניים מתוסכלות.
ארבעת סוגי הכוונה הנפוצים
- כוונת מידע: מחפש לדעת משהו. (“איך לבחור מצבר לרכב”)
- כוונת רכישה: מחפש לקנות. (“לקנות מצבר לרכב תל אביב”)
- כוונת השוואה: מתלבט ומברר. (“מצבר שנפ או וולטה”)
- כוונה ניווטית: מחפש מקום ספציפי. (“אתר של שנפ”)
אז איך זה משפיע על מילות המפתח?
יופי ששמת עין על ביטוי עם 3,000 חיפושים. אבל אם הכוונה שלו לא תואמת את מה שהעמוד שלך מספק — גוגל פשוט לא יראה לך טראפיק. ואתה תוכל לחייך אל הדו”ח ולדעת שבפועל — נו, זה כמו לדחוף אס לשולחן של כולם עם ג’וקר ביד.
צריך להתאים את העמוד לכוונה. לא רק למילה. אם מישהו מחפש “איך לבחור סמארטפון לגיל הרך” – אל תעלה עליו עמוד קטלוג של 70 מכשירים עם מחירים. זה לא מה שהוא רוצה.
דוגמה אמתית מהשטח
היה לי לקוח עם אתר להשכרת ציוד למסיבות. הוא רצה להתמקד בביטוי “רמקולים לאירועים”. מלא חיפושים, נראות יפה. רק בעיה אחת – רוב האנשים שחיפשו את זה רצו להבין איזה סוג רמקול הם צריכים. הם רצו תוכן מסביר. לא עמוד הזמנות יבש.
אז כתבנו מאמר: “איך לבחור רמקול לאירוע?” עם שאלות נפוצות, טעויות קלאסיות ועם אופציה בסוף להזמין. זה עבד פי שלוש יותר טוב מהעמוד הקודם. למה? כי זה שירת את הכוונה.
תובנה קטנה מ־20 שנה של קידום
פעם, כשהתחלתי, חשבתי שצריך “לשכנע את גוגל” לדחוף אותי למעלה. היום אני מבין שגוגל לא פראייר — הוא פשוט צריך לראות שאתה עוזר לבן אדם לענות על מה שהוא חיפש. לא יותר, לא פחות.
אל תנסו להתחכם על גוגל. תבינו את המשתמש. זה אחלה כלל לא רק ב־SEO, אלא בכלל בחיים.
טיפ לסיום – כמו לשים צ’יפ קטן בשולחן ולחכות לסיבוב
קחו ביטוי שאתם מקדמים עכשיו. אפילו “עורך דין גירושין בתל אביב”. תשאלו את עצמכם – מה *באמת* הבן אדם שמחפש את זה מנסה למצוא ברגע הזה? האם הוא בלחץ? האם הוא עוד לא סגור? האם הוא רוצה להתייעץ בלי התחייבות?
עכשיו חזרו לעמוד שאתם מקדמים. האם הוא מדבר בטון של “יש לך פה כתף תומכת?” או שזה נשמע כמו סוכן נדל”ן שרוצה קומיסיון על כל הקלקה?
תתאימו את מה שאתם כותבים לכוונה, לא רק למילת מפתח. תזרקו רגע את נפחי החיפושים (אל תדאגו, שאהן יחזור בסיבוב הבא), ותקשיבו למשתמש. זה השינוי בין עמוד שנראה נחמד – לעמוד שמוביל באמת תנועה איכותית.
כמו שאני אומר בקורס – האצבע של המשתמש היא הקלף שאנחנו מנסים לקרוא. לא את גוגל.
אז אם נסכם את כל הסיפור בשפה פשוטה: קידום אתרים זה לא קסם, אבל זה גם לא מדע טילים. זה לדעת להקשיב למה שהמשתמש באמת רוצה, ולתת לו את זה — בלי להתפלצן, בלי להתחכם ובלי להתבלבל מהמונחים הגדולים. כן, גוגל חכם. כן, יש מיליון כלים ודוחות. אבל בסוף? מדובר באנשים שמקלידים שאלה, מצפים לתשובה – ואם אתה יכול לספק את התשובה הנכונה בצורה ברורה, אתה כבר עם רגל בדף הראשון. שורה תחתונה? תפסיקו לרדוף אחרי האלגוריתם, תתחילו להבין את הבנאדם. זה עושה פלאים לדירוגים, ויותר חשוב – זה עושה פלאים לנשמה. סיימתם לקרוא והרגשתם פתאום שקל לכם יותר? יפה. עכשיו תעשו טובה – תנו כוונה אמיתית לתוכן הבא שאתם כותבים. ואם תתקעו – תזכרו: גם גוגל התחיל בתור שני חבר’ה עם רעיון, ונראה לי שאפילו להם היו ימים מבולבלים.