סכמה (Schema) וההשפעה על SERP
זה חלק נוסף מהבלוג של קואליקס, רק עוזר לכם להבין טוב יותר.
בוא נבהיר משהו רגע – אם ישבת פעם עם חבר בבית קפה ושמעת אותו אומר משהו כמו “אחי, אני שמעתי שסכמה זה העתיד של הקידום!”, יש מצב ששתית קפה יקר מדי.
כי האמת? סכמה זה לא הקסמים של הארי פוטר. זה יותר כמו לשים תווית על קופסה – כדי שכשמישהו (גוגל, במקרה הזה) יפתח את הארון (האינדקס), הוא ידע מה יש בפנים.
נחמד? בהחלט. עוזר? לפעמים.
אבל לעשות מזה אליל? בוא נירגע.
רגע, מה זה בכלל סכמה?
במילים פשוטות — סכמה היא דרך לסמן חלקים שונים בתוכן של האתר שלך, כדי שגוגל יבין בצורה מדויקת מה יש שם.
נגיד שיש לך מתכון, ביקורת על סרט, או אירוע. אתה משתמש בקוד מיוחד (כזה שגוגל אוהב) כדי לספר לו ש”הנה, זה השם של המתכון, זה הזמן בישול, וזה מספר הכוכבים שקיבל”.
השם הרשמי לזה הוא Structured Data. אבל אני לא פה להרשים אותך עם אנגלית.
ומה הקטע עם SERP?
רגע, מי זה SERP הזה?
SERP = Search Engine Results Page. כלומר – הדף שבו התוצאות של החיפוש שלך מופיעות בגוגל.
כשאתה עושה “איך מכינים עוגיות שוקולד טבעוניות”, וגוגל מראה לך תוצאה עם תמונה של העוגיות, דירוג כוכבים וזמן הכנה – זה בזכות סכמה.
זה נקרא “Rich Snippets” – תוספות שגורמות לתוצאה שלך להיראות יותר מפתה בעין.
וכמה זה באמת משפיע?
אז ככה – זה לא ירים אותך מעמוד 7 למקום 1. אבל:
- זה כן יכול להגדיל את שיעור ההקלקות שלך (CTR) משמעותית
- זה כן גורם לך להיראות יותר אמין ומקצועי
- וזה בעיקר – עוזר לגוגל להבין את התוכן שלך טוב יותר, ולפעמים זה בדיוק מה שחסר בשלב שאתה תקוע
אבל… לא כל אתר צריך את זה
ת’שמע – ראיתי לא מעט חבר’ה שמשקיעים שעות בלהטמיע סכמה בכל עמוד באתר.
ופה אני אומר – תירגע. אם זה אתר תדמית בלי הרבה תוכן מובנה (כמו מתכונים, אירועים, ביקורות), תשקיע קודם במה שחשוב באמת: תוכן טוב, מהירות אתר, חוויית משתמש.
סכמה זה בונוס. לא תחליף.
חוויה קטנה מהשטח של שמול
היה לי לקוח בתחום של קורסים אונליין. הכנסנו סכמה רגילה – שם הקורס, מחיר, דירוג.
תוך שבועיים, CTR קפץ ב-18%. למה? כי פתאום התוצאה שלו פשוט בלטה בעין, עוד לפני שהתוכן שיכנע.
הופך את התוצאה שלך לפגיעה ישרה לראש של היריב — כמו לצאת אול-אין עם אסים.
אז מה כדאי לך לעשות עכשיו?
- אם יש לך אתר עם תוכן שמתאים לקבל סכמה (מוצרים, מתכונים, אירועים וכו’) – שווה לבדוק מה גוגל תומך ולהטמיע.
- תתחיל עם הדפים שלוקחים הכי הרבה טראפיק – לא צריך הכל בבת אחת.
- תשתמש בכלי כמו Rich Results Test של גוגל כדי לבדוק אם הקוד שלך תקין.
- ואל תתבאס אם לא רואים שינוי מיידי – גוגל זה מרתון, לא ספינר של קזינו.
והכי חשוב – פשוט תמשיך לזוז
הסכמה לא תציל אותך אם האתר שלך איטי או אם התוכן שלך רדוד.
אבל אם הכל שם כבר מדויק – היא יכולה להיות התבלין שיעשה את ההבדל בין תוצאה נחמדה לתוצאה ש”עושה קליק”.
אז במקום לשאול את עצמך “האם הסכמה זה חיוני לקידום?”, תשאל: “האם זה יכול להוסיף לי עוד 2% ב־CTR?”
כי כמו בפוקר, לפעמים גם זוג חמישיות הופכים לניצחון כשמשחקים חכם.
נתראה בפוסט הבא,
שמוּל דורנבאום
קואליקס – קורס קידום בגובה עיניים
שורה תחתונה? קידום זה פחות קסם ויותר נגרות
אם הגעת עד לכאן, כנראה שאתה לוקח את הקידום שלך ברצינות – יפה. אבל בדיוק כמו שלא בונים שולחן רק עם פטיש נוצץ, גם SEO לא בנוי רק על טריקים כמו סכמה. זה חלק קטן מהתמונה הגדולה. אלגוריתמים משתנים, מתחרים לא נרדמים, וגוגל? הוא לא תמיד במצב רוח. אבל כשמבינים את העקרונות וממשיכים לזוז, לאט ובטוח – כל צעד מתחיל להתחבר.
ואם כל זה מרגיש קצת מסובך, זכור – קידום זה עולם שמתגמל את מי שלא מנסה לקצר דרך, אלא בונה תשתית. תתחיל מהבסיס: תוכן חכם, חווית משתמש טובה, אתר שנטען לפני שסבתא גומרת את הקפה. ואז? תוסיף את הפיניש – כמו סכמה, כמו קישורים חיצוניים, כמו טוויקים קטנים שיכולים להיות ההבדל בין סתם נוכחות לבלוט בעיניים.
אני כבר עשרים שנה בעולם הזה, ראיתי טרנדים באים והולכים – אבל דבר אחד לא משתנה: גוגל אוהב בני אדם. תכתוב לבני אדם, תייעל לבני אדם, ותזכור שאפילו העכבישים שלו רק מנסים להבין אותנו יותר טוב.
קח את זה באיזי – זה רק גוגל, לא ועדת קבלה להיכנס לגן עדן. ועד הפעם הבאה – מקדם אחד עם קצת שיער לבן, אבל לב צעיר.