הקמפוס של קואליקס

לקבוצת התמיכה לרשומים במכללה

הקמפוס גם בווטסאפ

לקבוצת התמיכה לרשומים במכללה

Structured Data לביקורות כוכבים

זה חלק נוסף מהבלוג של קואליקס, רק עוזר לכם להבין טוב יותר.

Structured Data לביקורות כוכבים

אז אתה יושב באיזה בית קפה, בדיוק שמת שתי כפיות סוכר באספרסו, והחבר מולך – שגם בדיוק “העלה אתר חדש” – אומר לך:
תגיד, איך אני גורם לכוכבים להופיע לי בגוגל מתחת לכותרת של האתר?
אז אתה מחייך, מניח את הכפית, ואומר לו: “יש לך דקה? אסביר לך כמו לבן אדם.”

העניין הזה של ביקורות עם כוכבים בתוצאות החיפוש נראה ממבט ראשון כמו קסם. כאילו אם אתה רק מדביק איזה קוד, אז פתאום גוגל מחייך, הקליקים עולים, והחיים יפים.
אבל כמו כל טריק בפוקר, זה הרבה מתי, איך ולמה – ופחות הבלינג של הכרטיס.

רגע, מה זה בכלל Structured Data?

בוא נפרק את זה.
Structured Data (או בקיצור – נתונים מובְּנים) זה מין דרך לתקשר עם גוגל מאחורי הקלעים.
במקום פשוט לכתוב “המלצה של לקוח שמרוצה”, אתה בעצם אומר לגוגל: “הלו חבר, זו לא סתם פסקה – זו ביקורת, עם דירוג, על מוצר מסוים”.
זה נעשה עם קוד קטן (JSON-LD למשל), שמתווסף לדף ונותן מידע מסודר למנוע החיפוש.

והכוכבים? איך הם מתקשרים לזה?

ה־”כוכבים” שכולנו רוצים לראות זה לא כדי להרגיש הוליווד – אלא כי הם בולטים, מושכים את העין, ומעלים את יחס ההקלקה (CTR).
כדי שגוגל יציג אותם – הוא חייב לראות את ה-Structured Data, להבין שמדובר בביקורות, ובמקרים מסוימים גם לוודא שיש ביקורת ממשית מהמשתמשים בדף. ולא, ביקורת מומצאת לא נחשב. גוגל כבר התחיל לזהות את הבולשיט.

חשוב לדעת: לא כל אתר יקבל כוכבים

כן, לא נעים לשמוע – אבל זה חלק מהאמת.
גם אם תעשה הכל “כמו שצריך”, זה לא אומר שגוגל יחבק אותך עם כוכבים. לפעמים הוא פשוט מחליט לא להציג. למה? כי הוא יכול.
הוא בודק אמינות, הקשר, ולפעמים זה פשוט נופל בין הכיסאות של האלגוריתם.

אז מה באמת עובד בשטח?

  • להוסיף Structured Data לביקורות אמיתיות – לא סתם טסטימוניאל “מעוצב” בלי שום קשר לקוד.
  • לדאוג שהביקורת תופיע בדף עצמו – לא רק בקוד אלא גם בתוכן הגלוי.
  • לא לשים ביקורות בכל דף באתר – זה מוגזם וזה לא נראה אמין בעין של גוגל.
  • אם זה אתר של חנות – לעבוד עם Review schema של מוצר. אם זה שירות – לבדוק אם יש אפשרות להשתמש ב־LocalBusiness או Service schema.

חוויה מהשטח (או: כששמול ניסה להתחכם)

לפני כמה שנים לקוח לחץ עליי: “שמול, אני רוצה כוכבים. כ-ו-כ-ב-י-ם.”
שמתי לו את כל הקוד, עטפתי כבאנר, שמתי גם בדף… שבוע, שבועיים – כלום. ואז גיליתי שהוא העתיק את כל העמודים מאיזה מתחרה באירופה, כולל הביקורות. ברגע שהחלפנו אותן לביקורות אמיתיות – פתאום גוגל התחיל להראות סימנים של חיים.
מוסר השכל? תכנת כמה שאתה רוצה, אם אין תוכן אותנטי – זה סתם כמו לשים משקפי ריי-באן על דג זהב.

אז מה עכשיו? איך ממשיכים מכאן?

אם יש לך אתר עם מוצר או שירות, ויש לך לקוחות מרוצים? תתחיל לאסוף מהם ביקורות אמיתיות. תשלב את זה בדף, אחר כך תעטוף את זה עם קוד Structured Data (אפשר להתחיל עם הכלי של גוגל ליצירת Schema – Google’s Structured Data Markup Helper).
ואל תדאג אם זה לא מופיע מיד. בדיוק כמו בפוקר – גם פה צריך לדעת לקפל ולחכות ליד הבאה.

טיפ לסיום: תחשוב כמו גוגל

תשאל את עצמך: “אם אני הייתי מנוע חיפוש – האם זה נראה לי טבעי, אותנטי, הגיוני?”
אם התשובה היא כן – אתה בכיוון הנכון.
אם זה מרגיש מזויף, צפוף או מוגזם – אולי עדיף לוותר על הכוכבים ולבנות קודם את האמון.

בהצלחה, ותזכור: בקידום כמו בפוקר – לא כל בלוף עובר. אבל כשיש לך יד טובה… שווה לשחק אותה נכון.

מילה אחרונה לפני שקמים מהשולחן

הכי חשוב לזכור – מאחורי כל האלגוריתמים, הסקריפטים, ה־Schema וה־Markup תמיד עומדים אנשים. אנשים שכותבים, אנשים שקוראים, ואנשי SEO כמוך וכמוני שמנסים לנווט בין שניהם. העולם הזה של קידום אתרים, כן, לפעמים נראה כמו מרתון בלתי נגמר בין עדכוני ליבה, טרנדים חולפים וקונספירציות על מה גוגל באמת רוצה – אבל בסופו של דבר, יש בו גם צד פשוט: תעשה תוכן טוב, תדבר ברור עם גוגל, ותשמור על כוונה אמיתית מאחורי כל מה שאתה עושה.

לא צריך לחפש את הפינה הכי אפלה באינטרנט שרק שמעה פעם על SEO. לפעמים דווקא הדברים הכי פשוטים – structured data מדויק, כוכבים שבאים בגלל ביקורות אמיתיות, ואפילו קצת היגיון בריא – הם אלה שעושים את ההבדל. וזה לא אומר שלא צריך לחשוב, להפך – זה רק אומר שצריך לחשוב חכם.
אז כשאתה שוקל אם להוסיף עוד שורת קוד או להשחיל עוד ביקורת “יצירתית”, קח רגע לחשוב: האם זה משהו שהיית שם באתר של לקוח שאתה ממש אוהב? אם לא – אולי עדיף ללחוץ פולד ולחכות ליד הבאה.
בסופו של דבר, קידום זה לא מכשפה, זה שחמט. ואם תשחק נכון? גם הכוכבים יסתדרו במקום.

אודות שמול

שמול דורינבאום, מקדם אתרים עם ותק, ציניות חיובית וניסיון שטח אמיתי – מייסד קורס קואליקס שמלמד SEO בגובה העיניים ובלי פוזה. 20 שנה על קורס SEO אונליין חינם.

פוסטים אחרונים

סרטון חשוב להכיר