Redirects 301/302 – מתי ולמה
זה חלק נוסף מהבלוג של קואליקס, רק עוזר לכם להבין טוב יותר.
תארו לכם שאתם בפגישה עם חבר ותיק שלא ראה אתכם שנים. באמצע הקפה, הוא שואל: “תגיד, מה זה הרידיירקטים האלה שכולם מדברים עליהם בקידום אתרים? 301, 302… זה כמו קוד למעלית או משהו?”
אז לא, זה לא קשור למעליות, וזה גם לא מסובך כמו שזה נשמע. זה בסך הכול הדרך של האתר להגיד לדפדפן – “היי, מה שחיפשת עבר מקום. בוא אחריי!”
וכמו בחיים – יש דרך אחת להגיד את זה לתמיד (301), ויש דרך להגיד את זה בקטנה, כזה “רק לעכשיו” (302). ומה לעשות – הרבה פעמים גוגל לא ממש אוהב כשמשקרים לו שזה זמני ואז שוכחים. זה כמו להגיד לבן אדם “תשאר בקשר” ולא לענות לו שנה.
אז מה ההבדל באמת?
Redirect 301 – הדבר הקבוע
301 אומר לגוגל ולעולם: “העמוד הזה עבר בית קבע. תעודדו את כולם לעבור לכתובת החדשה, כי זה מנעול חדש על הדלת הישנה.”
מומלץ כשמוחקים עמוד, מחליפים כתובת, עושים רידיזיין, או פשוט כשהתוכן פשוט לא זמין יותר בכתובת הישנה.
בפועל? זה הכלי הכי חזק להעביר כוח של עמוד (מה שנקרא בוג’רסים “link juice”) לעמוד אחר. לא תמיד עובד 100%, אבל ברוב המקרים זה קרוב לזה.
Redirect 302 – אורח לרגע
302 אומר – “עזבו, זה זמני. תישארו עם הכתובת הישנה בראש כי עוד נחזור אליה.” גוגל מבין שזה סוג של תחנת ביניים.
מתאים כשמעלים גרסה זמנית, עושים A/B טסטינג, או עובדים על העמוד הישן מאחורי הקלעים ורוצים לשלוח תנועה לעמוד חלופי בינתיים.
הבעיה? הרבה פעמים משאירים את זה כסוג של ספייר – ואז גוגל מתבלבל, לא מעביר כראוי את הדירוגים, ונשארים עם ה”גם וגם” המעייף.
מתי זה באמת משנה?
כל עוד מדובר באתר קטן עם תנועה קטנה – לא תרגישו מה ההבדל מייד. אבל כשאתם עובדים על אתר עם טראפיק, דפים מדורגים וקישורים נכנסים? כל עקיצה כזו בתשתית של הרידיירקטים מרגישה כמו קיפול לא נכון במשחק פוקר טוב – פחות צ’יפים על השולחן.
טיפ שמולי מהשטח
פעם קידמתי אתר של לקוח שעבר דומיין. המעצב עשה לו אתר חדש, ממש יפה – רק בלי לעשות רידיירקטים בכלל. “אחי, SEO זה בגוונים של ירוק?” שאל הבחור.
עד ששמנו 301 כמו שצריך, האתר נפל כמו רשת ברוח. הלקוח תפס פיק ברכיים, וגוגל – כאילו לא הכיר אותו בכלל. מוסר השכל? עיצוב זה אחלה, אבל לא שווה כלום אם תשכחו את ה־301 מאחור.
מה לעשות עכשיו? עצה בגובה עיניים
רוצים לבדוק אם יש לכם רידיירקטים בעייתיים?
- הכניסו כמה עמודים מהאתר ל־ httpstatus.io – תראו באיזה קוד הם מחזירים.
- אם יש לכם 302 על עמודים שאמורים להיות קבועים – תעברו ל־301.
- עוברים אתר/דומיין? שימו 301 מכתובות ישנות לחדשות. לא לעשות את זה = מחיקת היסטוריה.
ובסוף כל Redirect יש בן אדם – אל תשכחו את זה. זה לא רק עניין של קוד, זה הדרך שלכם לשמור על המשתמש ועל גוגל באותו הסיבוב. תעשו את זה נכון – וכולם מרוויחים.
ואם הסתבכתם לגמרי – קפה, מייל, או קריאה לשמול עושה סדר. בלי פאניקה, ובלי סיסמאות.
בסופו של דבר, Redirectים הם לא קסם – הם פשוט כלים בארגז של מי שעושה SEO עם קצת שכל. כמו כל דבר בקידום, זה מפחיד כשלא מבינים – אבל כששמים את ההיגיון לפני הפאניקה, מגלים שזה בעיקר עניין של סדר והבנת כוונות. גוגל לא מחפש להעניש – הוא פשוט מנסה להבין מה לעזאזל קורה באתר שלכם. תגידו לו את האמת, בדרכים הנכונות (כלומר 301 איפה שצריך), והוא יגמול לכם באהבה – או לפחות בדירוגים. כי בין קוד למעלית ושורת פקודה, יש גם אנשים אמיתיים, ו־SEO שנעשה נכון – שומר עליהם. ועכשיו ברצינות: אם מצאתם את עצמכם עושים קומבינות עם רידיירקטים בלי להבין למה, אולי הגיע הזמן לעצור, לנשום, ולשאול מישהו שמבין. לא כל מי שעושה SEO נולד עם מודם ביד ו-Google בשיניים – אבל תמיד טוב שיש אחד כזה לידכם. ואם לא, תמיד אפשר לשלוח מייל לשמול. אני עונה. אולי לא מייד, אבל כמו Redirect 301 – בסוף תגיעו ליעד הנכון.