הקמפוס של קואליקס

לקבוצת התמיכה לרשומים במכללה

הקמפוס גם בווטסאפ

לקבוצת התמיכה לרשומים במכללה

קישורי PBN: סיכונים ויתרונות

זה חלק נוסף מהבלוג של קואליקס, רק עוזר לכם להבין טוב יותר.

קישורי PBN: סיכונים ויתרונות

טוב, אז אתה יושב עם חבר בבית קפה, שותה אספרסו חזק מדי, והוא שואל אותך: “תגיד, מה הסיפור עם כל ה־PBN הזה? שווה בכלל להשקיע שם? או שזה סרט רע מההתחלה?”

אתה לוקח שלוק, חושב רגע… ואז עונה – כמו כל מקדם ותיק שמכבד את עצמו: “תלוי.”

לא כי אתה מתחמק. פשוט כי באמת תלוי. כמו פוקר – לפעמים בלוף טוב מנצח, אבל אם אתה עושה את זה נגד שחקן שיודע לקרוא אותך – אתה בבעיה.

מה זה בכלל PBN?

נתחיל בכפית, כן? PBN זה ראשי תיבות של Private Blog Network – או בעברית פשוטה, רשת של אתרים שאתה שולט עליהם, שמקשרים לאתר הראשי שלך (או של לקוח), כדי לחזק אותו בגוגל. אתה יוצר תחפושת של “קישורים טבעיים”, למרות שזה הכול מסודר אצלך במחסן.

תחשוב על זה כמו להגיד לגוגל: “תראה, מלא אתרים מדברים עליי!” כשבעצם… אתה שגריר של עצמך ב־12 מדינות פיקטיביות.

למה אנשים משתמשים בזה?

  • כי קישורים עדיין תופסים בגוגל. מאוד.
  • כי אם עושים את זה נכון – אפשר לשלוט בתוכן, בעוגנים (מילים שמקשרות), ובתדירות.
  • כי לפעמים, אין ברירה – הלקוח צריך תוצאה, ואין תקציב לקניית קישורים או תוכן איכותי ממקור חיצוני.

תחשוב על PBN כמו על גלאח מאולתר באמצע הלילה לפני טקס – זה לא מושלם, זה לא תמיד מחמיא… אבל לפעמים זה עובד.

מה הסיכון פה?

בוא נהיה ישירים – אם גוגל מגלה שיצרת רשת פיקטיבית של אתרים רק כדי לקשר לעצמך – אתה עלול לחטוף. לא תמיד זה קורה, אבל זה קרה, קורה, ויקרה גם מחר.

הסנקציות יכולות לנוע מהורדה בדירוג, דרך ענישה ידנית, ועד לזה שפתאום החשבון כולו שלך מתמלא באובדן אמון.

איך גוגל מגלה?

שילובים של כתובות IP דומות, תבניות עיצוב דומות, תוכן משוכתב, קישורים דחוסים מדי וסגנון כתיבה שחוזר על עצמו – אתה לא באמת יכול להחביא את זה לחלוטין.

תזכור – גוגל זו מכונה שיודעת לקרוא בין השורות טוב יותר מרוב האנשים שכתבו אותן.

האם עדיין משתמשים בזה?

כן. בהחלט.

אבל כבר לא כמו פעם. היום זה כבר לא “בונים 20 אתרי בלוגים בוורדפרס עם ערימות של תוכן משוכתב ומקשרים אחד לשני”. היום זה דורש מחשבה. אתה צריך לתחזק את האתרים, לגוון IP, לכתוב תוכן איכותי (או לפחות לא גרוע), ולעבוד כמו תיאטרון בובות עם תקציב – בלי שהבובות יחטפו אבעבועות מחשיפה.

חוויה אישית קטנה מהשטח

בתחילת הדרך שלי, עוד לפני שידעתי מה זה “נישה”, לקוח ביקש ממני תוצאה מהירה. אז בניתי לו PBN – אתר אחד, דומיין תפוס, כמה מאמרים באנגלית שבורים, וקישור חזק לדף הבית. עבד שבועיים מעולה. ממש טיל. ואז… טראח.

ברור שגוגל עלו על זה. גם עם המשקפיים של 2005. הלקוח כעס, אני התבאסתי, ולמדתי לקח: אם אתה הולך על קיצור דרך – תוודא שהוא לא שביל בלי מוצא.

אז מה כדאי לעשות?

  • אל תבנה PBN אם אין לך זמן לתחזק אותו כמו שצריך – אתר מת הוא אקדח בלי כדורים.
  • אם אתה בכל זאת בונה – תחשוב לגיטימי. תוכן אמיתי, עיצוב שונה בכל אתר, חוויה של אתר חי.
  • תערבב. תשלב קישורים ממקורות אחרים – פלטפורמות, בלוגים אמיתיים, עיתונות – כדי שלא ייראה “תפור”.
  • תמיד תזכור: מה שקצר מדי – מעצבן את גוגל. מה שמעורר חשד – נדלק לו נורה אדומה.

טיפ לדרך

אם אתה מתלבט אם להשתמש ב־PBN, שאל את עצמך רגע: “אם גוגל הייתה באה אליי הביתה, מסתכלת לי בפרויקטים – הייתי עדיין רגוע?”

אם התשובה היא לא – אולי עדיף תיקח את התקציב הזה ותשקיע בתוכן טוב, בשיתופי פעולה אמיתיים, או אפילו… תצא לקפה עם בעל אתר בתחומך. לא כל קושי נפתר בטכניקה. לפעמים, שיחה טובה שווה יותר מ־10 אתרים מזויפים.

יאללה, תמשיך ללמוד, לחקור – ואל תשכח ליהנות מהדרך. גם כשזה מריח קצת מסוכן. 😉

בסופו של יום, כל נושא הקישורים – ו־PBN בפרט – הוא רק עוד כלי בארגז של מקדם אתרים. השאלה היא לא רק “האם זה עובד”, אלא גם “איך עושים את זה, ומי ישלם את המחיר אם נתפסים”. קידום אתרים יכול להיראות כמשחק אינסופי של טריקים, טקטיקות ואלגוריתמים שמחליפים כובע כל יומיים – אבל האמת? בסוף זה פשוט. תייצר ערך אמיתי, תבנה נכסים דיגיטליים כמו איש נדל”ן שאכפת לו מהמיקום, ותזכור שלפעמים דווקא ההליכה הקצת יותר ארוכה – מובילה לתוצאה שלא מתפוגגת מהר. וזה מגיע ממישהו שקידם אתרים בתקופה שבה היו לוקחים לינק מהפוטר של קהילת ריקודים סלוניים כדי להרים אתר של עורך דין. אז כן, ראיתי דברים. היום, עם כל החידודים של גוגל, לפעמים הדרך הכי חכמה היא גם הכי… משעממת. אבל עובדת. אז אל תמהר לשרוף לעצמך את הגשרים רק בשביל להדליק זיקוק. בסופו של דבר, גוגל אולי לא ישן, אבל גם אתה לא חייב לאבד שינה בגלל PBN. בהצלחה – ותבוא שוב כשיש לך שאלות מהשטח. מישהו פה כבר עשה את כל הטעויות בשבילך.

אודות שמול

שמול דורינבאום, מקדם אתרים עם ותק, ציניות חיובית וניסיון שטח אמיתי – מייסד קורס קואליקס שמלמד SEO בגובה העיניים ובלי פוזה. 20 שנה על קורס SEO אונליין חינם.

פוסטים אחרונים

סרטון חשוב להכיר