זה חלק נוסף מהבלוג של קואליקס, רק עוזר לכם להבין טוב יותר.
NoFollow לעומת DoFollow
דמיינו שאתם יושבים איתי על קפה שחור ועוגייה ביפו. מישהו זורק לאוויר: “תגיד שמול, למה כולם מתבאסים כשקישור הוא NoFollow? זה כזה רע?”
אני לוקח שלוק, מחייך, ועונה — “זה תלוי, אחי. כמו כל דבר בקידום אתרים, גם פה התשובה היא: ‘זה מורכב’. אבל יאללה, בוא נפרק את זה לעוגיות ונבין על מה כולם מדברים.”
מה זה בכלל DoFollow ו־NoFollow?
אז ככה. כשאתר אחד שם קישור לאתר אחר, הוא בעצם נותן לו מין המלצה קטנה – מין “שמע, בדקתי אותו, נראה לי סבבה”. בגוגל קוראים לזה Link Juice – מיץ קישורים. כן, זה באמת השם.
עכשיו, קישור רגיל, בלי שום “תבלין” מיוחד, נקרא DoFollow (למרות שאף אחד לא באמת כותב ככה בקוד). הוא אומר לבוטים של גוגל: “תעבירו לו מיץ!”
מהצד השני, קישור עם תגית rel="nofollow"
הוא כמו חבר שאומר “הנה טלפון של איזה מישהו, אבל אני לא מכיר אותו. אתה תעשה את הבדיקות שלך.”
רגע, אז NoFollow זה לא שווה כלום?
פה מתחילה הבלאגן. תיאורטית – NoFollow אומר שגוגל לא מעביר “כוח קידומי”. פרקטית – גוגל בעצמו אמר בשנים האחרונות שזו רק המלצה, לא הוראה. מתי הם כן מתחשבים בזה? מתי לא? יפה ששאלת, גם לנו אין מושג.
מהניסיון שלי? הרבה פעמים אתרים עם NoFollow גם עוזרים. אולי לא ישירות, אבל מתווך, עם איזה עיכוב קטן – זה קורה. לפעמים קישור Nofollow מביא תנועה. לפעמים הוא משדר אמינות. ולפעמים, הוא פשוט נראה טוב בפרופיל הקישורים.
אני אתן לך אנלוגיה של פוקר —
קישור NoFollow זה כמו לשחק עם זוג 6 ביד. לא נראה נוצץ, אבל אם אתה יודע לשחק את זה נכון – אתה לוקח קופה. לא תמיד, לא אי־פעם, אבל בטוח יותר ממי שפרש על אוטומט.
אז מה, לחפש רק DoFollow?
בחלומות. אם אתה יוצא למסע של השגת רק DoFollow, תמצא את עצמך מהר מאוד בעולם של עסקאות אפלות, פורומים מפוקפקים ובלוגים שיצאו לפנסיה מזמן.
מה אתה רוצה באמת? תמהיל טבעי. פרופיל קישורים שנראה כאילו אנשים אמיתיים בנו אותו — עם קצת DoFollow, קצת NoFollow, קצת קישורים של חבר מהצבא, וקצת כאלה שקיבלת בלי להבין בכלל איך.
חוויה אישית קטנה (אבל עם קצה חוט)
היה לי לקוח לפני כמה שנים, עסק קטן לחלקי חילוף לרכב. קיבל קישור NoFollow מכתבה ב־Ynet. התקשר יום אחרי: “תגיד שמול, מה עשית? האתר התפוצץ!” — ההמרות קפצו, הדירוגים השתפרו, ואפילו אשתו התחילה לפרגן. רק אחרי שבוע הוא הסכים להאמין שזה קשור לקישור “שלא שווה כלום”.
רוצים לצאת עם טיפ ביד?
אז ככה: אל תזלזלו בקישורים רק כי הם NoFollow. לפעמים הם שווים יותר מעשרים קישורים DoFollow כאלה ואחרים שמגיעים מאתרים שאפילו סבתא שלי לא הייתה נכנסת אליהם.
תבנו קישורים כמו שמבשל טוב מבשל מרק — לא כל רכיב מרגיש דומיננטי לבד, אבל ביחד יוצא מנה שאנשים חוזרים אליה שוב.
ולזכור: גוגל לא עובד עם נוסחאות קסם, אלא עם הר של הסתברויות. תעשו את הדברים כמו בן־אדם, לא כמו רובוט — וזה כבר יביא תוצאות.
בסופו של יום, כל הבלגן הזה של קישורים – NoFollow, DoFollow, Link Juice – זה רק חלק מהתמונה. מה שחשוב באמת זה להבין שה־SEO זה לא טקס מאגי. זה יותר כמו לשפץ בית ישן: אתה משדרג קצת פה, מטפל בסדק שם, ושם לב שלא שקעת בטיח יבש. אם אתה עושה את זה באהבה, בהבנה, ובקצת ניסיון – זה עובד. אם אתה מקשיב יותר מדי לרעשים ברשת, אתה תסיים עם קיר גבס בידיים ובלי תנועה בגוגל. הטיפ שלי? קחו את זה ברצינות, אבל אל תהיו דרמטיים. תמדדו, תנסו, תתעדכנו. ובעיקר – תישארו עם שתי רגליים על הקרקע וראש פתוח. כי כמו שאני אומר כבר עשרים שנה – ובינינו, זה מספיק זמן לחזור בגלגול – SEO זה לא קסם. זה הרבה שפיות, סבלנות, וקצת מזל. ואם כבר מזל – עדיף שזה יהיה עם NoFollow ליד קפה ביפו, מאשר עם DoFollow בכנס שכולם מדברים בו רק על AI.