Keyword Planner: מקסימום תועלת
זה חלק נוסף מהבלוג של קואליקס, רק עוזר לכם להבין טוב יותר.
טוב, בואו נדבר גלויות. חבר טוב שואל אותי לא מזמן: “תגיד שמוּל, הכלי הזה של גוגל – Keyword Planner – באמת עוזר? או שזה כמו קפה נטול?”
אמרתי לו: “תלוי איך אתה שותה. נטול לא עושה כלום אם אתה שותה אותו כדי להתעורר. אבל אם אתה בא ליהנות מהטעם – יש מה לקחת.”
אז כן, Keyword Planner הוא כלי שיכול לעזור הרבה. אבל כמו בלקיחת החלטה בפוקר — אתה חייב לדעת איך לקרוא את הקלפים. לבד, הוא לא ינצח בשבילך את היד.
מה זה בכלל Keyword Planner ולמה שיגיד לי את האמת?
Keyword Planner זה כלי של גוגל שמיועד לפרסומיים בגוגל אדס, אבל מקדמי אתרים אוהבים “להציץ על הקלפים” שלו גם כשמדובר ב־SEO. הוא מראה נפחי חיפוש (כמה אנשים חיפשו מילה מסוימת), רמות תחרות (כמה מפרסמים רצים עליה), ורעיונות נוספים לביטויים דומים.
העניין הוא כזה – זה לא שהוא משקר… הוא פשוט לא אומר את כל האמת.
למשל, ברוב המקרים הוא ייתן לך תחום – נגיד 100–1,000 חיפושים. נו, תודה גוגל. זה כמו שתגיד לי שהשעה היא “משהו בין 12 ל־8”. אחלה טווח.
אז איך בכל זאת יוצאים מזה משהו מועיל?
איך סוחטים את הלימון — מקסימום תועלת מכלי עם מינימום מידע
1. תתחיל מהראש – לא מהזנב
במקום להתחיל לחפש מילות מפתח רנדומליות כי “צריך מחקר”, תתחיל ממה שאתה כבר יודע. אתר על עורכי דין? ברור ש”תביעת נזיקין” חשוב לך יותר מ”סעיף 35 לפקודת הנזיקין”.
תכניס לתוך הכלי ביטויים שאתה משוכנע שמישהו מחפש – ואז תן לו להציע הצעות. לפעמים הוא יפתיע אותך עם וריאציות מעניינות שלא חשבת עליהן.
2. שים לב לתחרות – ותשאל את עצמך: ממי?
אם אתה רואה ש־”עורך דין גירושין” עם תחרות גבוהה – זה נתון של PPC (פרסום ממומן), לא SEO. כלומר, הרבה מפרסמים נלחמים על זה, אבל זה לא בהכרח אומר שהתוצאה האורגנית הראשונה קשה להשגה. פשוט תבדוק.
תעשה חיפוש אמיתי בגוגל, תראה מה התוצאות. אולי התחרות הזו היא רק בין שני משרדי עורכי דין תל אביבים עם תקציב של מדינה קטנה.
3. נפח חיפוש זה נחמד. אבל כוונה? הרבה יותר חשוב.
במקום להילחץ מהמספרים – תבין מה אנשים מחפשים באמת. מישהו שמחפש “איך לגרום לבעל לרצות להתגרש” – זה כנראה לא לקוח פוטנציאלי לעורך דין… זה כיוון אחר לגמרי.
לעומת זאת, “עורך דין לגירושים דחופים” זה כבר בן אדם שקרוב לטלפון.
חוויה אישית אחת מבין מאות
היה לי פעם לקוח – אתר שעוסק בריהוט משרדי. עבדתי על ביטוי כמו “שולחן מנהלים”, שהיה לו נפח חיפוש יפה לפי גוגל. חודשים של עבודה, חיטטתי בדו”חות – אפס לידים.
רק אחרי שנכנסתי לעולמם של הגולשים וראיתי שהם מחפשים משהו אחר כמו “עמדת עבודה משרדית קטנה” — התחלנו לטפס. לקוח אחד שאל אותי: “מאיפה הבאת את זה?”
אמרתי לו – לא הבאתי. הקשבתי.
אז מה עושים מפה?
יופי ששאלת. הנה דרך לראות את הכלי הזה אחרת – לא ככלי ש”מספר לך מה לחפש”, אלא ככלי שמגלה לך איך אנשים מדברים.
אתה מתחיל משיחה עם עצמך: אילו מונחים אנשים היו כותבים אם הם היו רצים לגוגל ברגע של צורך? אחר כך בודק מה גוגל מציע – כמו לשמוע את הרעש מסביב לשולחן הפוקר – כדי להבין איפה הכסף זז.
טיפ לסיום שתחייך ממנו וגם תוכל ליישם מחר בבוקר:
תעשה ניסוי — קח 3 מונחים שה־Keyword Planner אמר עליהם “100–1,000”. תכניס אותם לכלי כמו Search Console (אם יש לך גישה) או תסתכל בגוגל אנליטיקס. תראה מילות מפתח בפועל. תתפלא מה ההבדלים.
ובפעם הבאה שאתה רואה מספרים עגולים מדי — תזכור שבפוקר, מי שמשחק רק לפי המספרים – מפסיד לשחקן שמרגיש את הקלפים.
ולסיום, בוא נסכם את כל העניין רגע. ה־Keyword Planner הוא לא נביא, וגם לא רואה חשבון מדויק – הוא יותר כמו חבר שממליץ לך על מסעדה: יש לו כוונות טובות, אבל אתה עדיין צריך לטעום בעצמך. בעולם של SEO, הנתונים הם רק חלק מהתמונה. להבין את הקהל שלך, לחשוב כמו בן אדם (ולא רק כאלגוריתם), ולקרוא בין השורות – זה מה שעושה את ההבדל בין אתר שמקבל תנועה לבין אתר שמקבל פניות. נכון, SEO יכול להיראות מסובך מהצד, עם כל הגרפים, הכלים, והמונחים המפוצצים. אבל כשניגשים לזה בגובה העיניים – כמו שאתה ניגש לשיחה עם לקוח, או ניגש לבחור מה להזמין במסעדה – זה פתאום נהיה פשוט יותר. ואגב, אם אחרי כל זה אתה עדיין מרגיש שזה כמו לבדוק שמן למנוע בסופה של אלול – אל תדאג. גם אחרי 20 שנה בתחום, אני מתקשה לפעמים לדעת אם גוגל שיחק אותה או פשוט זרק לי בלוף. אז תנשום, תעבוד חכם, ואל תשכח ליהנות בדרך – כי בסוף, SEO זה רק בן אדם שמבין בן אדם אחר… עם קצת HTML באמצע.