הקמפוס של קואליקס

לקבוצת התמיכה לרשומים במכללה

הקמפוס גם בווטסאפ

לקבוצת התמיכה לרשומים במכללה

מקבצי מילים לעומת מילת מפתח בודדת

מקבצי מילים לעומת מילת מפתח בודדת

זה חלק נוסף מהבלוג של קואליקס, רק עוזר לכם להבין טוב יותר.

תחשבו שאתם שותים איתי קפה איפשהו באמצע תל אביב. אתם שואלים: “תגיד שמול, לחפש ביטוי אחד זה עדיין רלוונטי או שכולם כבר עובדים עם ביטויים ארוכים?”
ואני, שנשפך לי כבר קצת הקפה על החולצה, מסתכל עליכם בעיניים ואומר — נו, תלוי. כמו כל דבר בקידום אתרים.

אז בואו נירגע רגע, נשים בצד את כל הפוסטים המפונפנים ב־LinkedIn, ונדבר כמו בני אדם. על ההבדל בין מילת מפתח בודדת (כמו “קידום”) למקבץ מילים (כמו “קידום אתרים לעסקים קטנים בבאר שבע”).

מה זה בכלל מקבץ מילים?

מקבץ מילים (או Long-Tail Keyword בשביל אלה שאוהבים להרגיש חכמים) זה ביטוי שמורכב מכמה מילים – בד”כ 3 ומעלה.
הקטע הוא שזה הרבה יותר ספציפי. במקום “נעליים”, אז “נעלי ספורט לנשים במידה 39”.

כשבן אדם מחפש ביטוי כזה, יש סיכוי הרבה יותר גבוה שהוא כבר מוכן להוציא כסף. הוא לא “בשלב התעניינות”, הוא בשלב ה”איפה משלמים”.

ומה עם מילות מפתח בודדות?

אה, מילות מפתח בודדות, המלכודות של העולם הישן. כן, הן עדיין חיות ובועטות, אבל עם הרבה קונקורנציה — סליחה, תחרות.
כשאתם מנסים לקדם אתר על המילה “שולחן”, אתם נכנסים לארנה עם איקאה, דקטלון, ו־300 נגריות.

זה יכול לעבוד אם יש לכם אתר חזק כמו ארנולד שוורצנגר ביום טוב. אבל אם אתם עסק קטן או מתחילים לקדם עכשיו — זה כמו לשחק פוקר מול אנשים עם ערימת צ’יפים פי עשר מכם, ואתם עם זוג שלוש ביד.

אז למה בכלל ללכת על מילת מפתח בודדת?

שאלה טובה. יש לזה מקום — אם האתר שלכם כבר מבוסס, עם סמכות (ביטוי שמתאר את האמון שגוגל נותן בכם), ויש לו הרבה דפים, הרבה תוכן, הרבה קישורים.

אבל עבור רוב האנשים? עדיף להתחיל מלשכנע אנשים שמחפשים “יועץ משכנתאות בחולון” מאשר לנסות לתפוס סתם את המילה “משכנתא”.

מה באמת קורה בשטח?

הרבה לקוחות יגידו לכם: “שמע, אני רוצה להיות ראשון על המילה ‘עורך דין’.”
ואתם, בתור מקדמים, צריכים להסביר להם בעדינות ש־1) זה קשה כמו לשכנע את מס הכנסה לא לקחת מס, ו־2) אפילו אם תצליחו, לא בטוח שזה יביא לקוחות שבאמת מחפשים את השירות שלהם.

למדתי על בשרי שעדיף ללקוח להיות ראשון על “עורך דין לגירושין בירושלים” — עם טלפון אחד ללקוח שבאמת צריך את השירות, מאשר מקום עשירי על “עורך דין”, עם 1000 כניסות של אנשים שבמקרה שיחפשו מתמחה.

חוויה אישית קצרה

לפני איזה עשור, קידמתי אתר של חנות פרחים. הלקוח רצה את המילה “פרחים”.
שאלתי אותו: תגיד, אם עכשיו יתקשר אליך מישהו מגליל ים (והוא בתל אביב), אתה תשלח לו זר?
הוא אמר: “לא, מה פתאום”.
אמרתי: “אז למה לשלם עבור תנועה שלא תיתן לך שקל?”

עברנו על עשרות ביטויים כמו “משלוח פרחים בצפון תל אביב” – והמכירות קפצו. כי פתאום זה הגיע לאנשים שרצו בדיוק את מה שהיה לו למכור.

טיפ אחד אמיתי שעוזר להבדיל בין פנטזיה למציאות

כשתבחרו ביטויים לקידום — תעשו תרגיל קטן.
שבו רגע עם עצמכם, ותחפשו את הביטוי שהייתם רוצים לקדם בגוגל.
תסתכלו בתוצאות. האם אתם באמת רואים שם אתרים שדומים לשלכם? אתרים בגודל, באיכות, בתחומים? או שאתם מתחרים באתרים כמו וויקיפדיה, YNET ואמאזון?

אם זה נראה כמו ליגה שאתם לא משחקים בה, אולי שווה לכוון למשהו יותר ממוקד. לא לוותר — למקד. אחד מהקונספטים הכי לא מוערכים ב־SEO זה לדעת לכוון נמוך ולהצליח, מאשר לכוון לגבוה ולהישאר בעמוד 5.

לסיכום: מה עכשיו?

תתחילו לבנות רשימה של מה שנקרא “ביטויי זנב ארוך” – כן, מקבצים כאלה שמראים ספציפיות.
תכתבו תכנים שמדברים בדיוק על הדברים שאנשים באמת מחפשים, לא על מה שיפה ב־Keyword Planner.

וזכרו: לקלוע למשהו קטן ולפגוע, הרבה יותר שווה מלכוון כללית למשהו גדול ולפספס.
זה נכון בשיווק, בפוקר, וגם בחיים. 😉

בסוף כל הדיון הזה, מה שנשאר להבין הוא ש-SEO זו לא כימיה גרעינית, אבל זה גם לא קסם שחור. הרבה מהעניין הוא פשוט להסתכל על התמונה כמו בן אדם הגיוני — לא כמו רובוט שמנתח נפחי חיפוש דרך איזה אקסל שמשאיר אותך עם כאב ראש. אם תחשבו על המשתמש האמיתי, על הבנאדם שכרגע באמצע יום במשרד וחושב לעצמו “אני באמת צריך עורך דין פשיטות רגל בבת ים”, ותכתבו לו את התוכן שיעזור לו, אתם כבר חצי דרך לשם. הבעיה היא שכולם רוצים קיצורי דרך, וגם קצת להרגיש חכמים תוך כדי. וזה סבבה. רק תזכרו: החכמים האמיתיים הם אלה שמבינים איפה להשקיע, ולא רק איפה לזרוק מילים. אז פעם הבאה שאתם נתקלים בלקוח שמכריז שהוא רוצה “להיות ראשון בגוגל על המילה ביטוח” — קחו שאיפה עמוקה, חייכו… ותגידו לו בעדינות, “שמע, אולי נתחיל מ’ביטוח רכב לחיילים משוחררים באזור מודיעין’ ונלך מפה?”. 20 שנה במקצוע מלמדות אותך דבר אחד — ש-SEO טוב זה לא פוזה, זו אסטרטגיה עם אכפתיות. כן, עם קצת ציניות, אבל גם עם הרבה ניסיון (וקפה שחור). בהצלחה.

אודות שמול

שמול דורינבאום, מקדם אתרים עם ותק, ציניות חיובית וניסיון שטח אמיתי – מייסד קורס קואליקס שמלמד SEO בגובה העיניים ובלי פוזה. 20 שנה על קורס SEO אונליין חינם.

פוסטים אחרונים

סרטון חשוב להכיר