קניבליזציית מילות מפתח – זיהוי ופתרון
זה חלק נוסף מהבלוג של קואליקס, רק עוזר לכם להבין טוב יותר.
תדמיין שאתה יושב איתי בבית קפה, קפוצ’ינו ביד, ומתלונן על זה שיש לך שני עמודים באתר,
שניהם על אותו נושא בערך, ואתה לא מבין למה פתאום המיקומים ירדו. אז אני שואל: “תגיד,
אתה בטוח שאתה לא אוכל את עצמך?” אתה מהנהן, ואני עונה – “ברוך הבא לעולם הקניבליזציה.
לא של טקסים באי בודד. של מילות מפתח.”
כן כן, גם בגוגל זה קורה – עמודים אוכלים אחד את השני יותר מהר משאני מחסל במבה מול גרף של תנודות בדירוג.
מה זו קניבליזציה למען השם?
קניבליזציית מילות מפתח (שם קצת דרמטי, לא?) היא מצב שבו שניים או יותר עמודים מהאתר שלך מתחרים בגוגל על אותה מילת מפתח.
במקום שגוגל יבין איזה עמוד חשוב יותר – הוא מתבלבל. במקרה הטוב, הוא מקפיץ פעם את זה ופעם את ההוא.
במקרה הרע – הוא מאבד אמון בשניהם. או פשוט בוחר את העמוד הלא נכון.
איך יודעים שזה קורה?
זה לא דורש דוקטורט. פתח Google Search Console – ובעיקר בדוק את הדו”ח “Performance”. חפש מילת מפתח מסוימת, ותראה כמה עמודים מהאתר שלך מופיעים תחתיה.
אם אתה רואה 2–3 עמודים מופיעים על אותה מילה, ומתחלפים ביניהם – זה כנראה זה.
אם אתה עוקב אחרי דירוגים עם כלי כמו Semrush או Ahrefs – לפעמים אתה רואה תנודות מוזרות.
פעם העמוד הראשי קופץ, פעם עמוד בלוג, פעם בכלל קטגוריה לא רלוונטית – זה ניחוש מעורב בייאוש של גוגל.
למה זה קורה?
כי אתה בנאדם. ואתר הוא לא תוכנית הנדסית – הוא מתפתח עם הזמן. אתה כותב פוסט, ואז שנה אחרי שוכח שכבר כתבת את אותו הדבר בשם אחר.
וזה בסדר. כולנו עושים את זה. גם אני. היו פעמים שגיליתי שב-3 עמודים שונים כתבתי כמעט את אותה מדריך – רק שבאחד זה “איך לכתוב תגיות כותרת טובות”, בשני זה “טייטלים לקידום אתרים”, ובשלישי דיון על Title מול H1. רימייקים של אותו סיפור.
מה הפתרון? תלוי בסיטואציה – אבל אין סיבה להיבהל
1. לאחד תכנים
לפעמים הכי נכון פשוט לקחת את שני העמודים – וליצור מהם אחד טוב יותר, ארוך יותר, מדויק יותר.
מחליטים מי מהם הראשי, מעבירים אליו את כול התוכן הטוב, ועושים הפניה 301 מהשני. לא לבכות, רק לאחד.
2. לבדל
אם כל עמוד מדבר על ניואנס קצת שונה – אז תן לזה להיות ברור. לא רק בכותרת, אלא גם במבנה.
שיהיה ברור שעמוד א’ הוא על “איך עושים XYZ”, והשני “למה כדאי בכלל לעשות XYZ”.
לפעמים מספיק להוסיף פסקת פתיחה ברורה ולשנות את התגיות (title, h1) בצורה מדויקת.
3. להחליט מה מוותרים
לא כל תוכן חייב להישאר באוויר לנצח. אם עמוד לא מביא כלום, מתחרה על מילת מפתח שכבר יש לה עמוד חזק באתר – לפעמים עדיף פשוט למחוק ולהפנות.
או להחביא מהאינדקס עם noindex. לפעמים, להוציא עמוד מהמשחק – זה המהלך הכי חכם על השולחן.
מהניסיון האישי של שמול – רגע של כנות
אחד האתרים שלקחתי לניהול הגיע אליי עם 7 עמודים על “מחקר מילות מפתח”. שבעה! כמו גלגולי הנפש של אותו תוכן.
בעל העסק לא הבין למה אף אחד מהם לא מדורג בטופ 10. חיברנו את כולם למאמר אחד חלומי, ועשינו הפניות מסודרות.
חודש אחרי – בום! מקום 3. התוכן לא השתנה בהרבה – אבל הבלאגן הסתדר.
ואם אתה לא בטוח? הנה טיפ להתקדם
פתח גיליון אקסל (או גוגל שיטס, אם אתה נשמה דיגיטלית) – תעבור על כל עמודי האתר, ונסה להתאים לכל עמוד מילה או ביטוי עיקרי.
אם אתה רואה שכמה עמודים מתקבצים סביב אותן מילים – כנראה יש לך קניבליזציה.
תסתכל בזה כמו קלף כפול בפוקר – אתה יכול לזרוק אותו, או להפוך אותו לחלק מהיד שלך.
אל תיבהל מזה, תתיידד עם זה. קניבליזציה זה לא באג. זה שלב בהתפתחות של אתר.
תעשה סדר, תבטא כל עמוד כמו שצריך, ותגיד לגוגל – “תבחר בזה, זה הכי טוב שלי”.
וזה כבר עושה את כל ההבדל.
שורה תחתונה – רגע של ניקוי ראש
אז כן, קניבליזציית מילות מפתח נשמעת דרמטית – אבל בת’כלס? מדובר פשוט בבלגן טבעי שנוצר כשאתר גדל, מתפתח, ונכתב עליו הרבה תוכן. אם תיגש לזה בגישה נכונה – של סדר, תעדוף, וקצת פרגון עצמי לכל עמוד – אפשר לסדר את העניינים בלי להוציא פופקורן. קידום אתרים אמנם מלא טריקים, אבל לא צריך להילחץ: ברוב המקרים, הפתרונות נמצאים אצלך ביד – פשוט תפסיק לריב עם עצמך.
תזכור – SEO זו לא מכונת קסמים עם כפתור אדום. זו יותר כמו גינה – תטפל, תגנן, תדלל איפה שצפוף מדי, ותראה איך פתאום יש פרחים. ואם לא? לפחות תדע שעשית סדר לפני שהשיחים חנקו לך את הוורד הכי יפה. נכון, זה נשמע כאילו אני מתחיל להסתחבק… וזה בדיוק העניין – אחרי 20 שנה בקידום אתרים, הבנתי שמי שמתייחס לזה ברצינות של ועדת חופשות יאבד את הידיים והרגליים. פשוט תעבוד חכם, תכתוב למה שאתה מתכוון ותגיד לגוגל “חבר, זה הדף שלי – קח אותו ותן לו להבריק”.
והכי חשוב – תזכור לחייך. זה רק אינדקס, לא ניתוח מוח.