עדכוני Helpful Content – מה נדרש?
זה חלק נוסף מהבלוג של קואליקס, רק עוזר לכם להבין טוב יותר.
אוקיי, תארו לכם שאנחנו יושבים עכשיו באיזה בית קפה — אולי עם קפה שחור קטן, אולי עם אספרסו כפול, אולי עם מאפה שאתם מתחרטים עליו כבר בביס הראשון.
ואז מישהו שואל: “תגיד, שמול, מה הקטע עם העדכון הזה של Helpful Content? זה באמת משנה משהו, או שזה עוד אחד מהעדכונים האלה שכולם מדברים עליהם יומיים ואז שוכחים מזה?”
אז הנה — בלי סיסמאות, בלי ג’רגון שיווקי, בלי “עשירון עליון של תוכן מותאם כוונה”. רק מה שצריך לדעת. כמו חבר שמסביר לך איך לא ליפול בפוקר עם יד חצי חזקה.
קודם כול – מה זה בכלל Helpful Content?
גוגל עשתה לעצמה קפה בבוקר אחד (או קיבלה הערות קשות מנוח באנק על איכות התוצאות), ואמרה: “אולי הגיע הזמן שנראה פחות תוכן שנכתב רק כדי לקדם מילות מפתח, ויותר תוכן שבאמת עוזר לבנאדם האנושי שיושב מול המסך.”
במילים פשוטות: במקום לייצר תוכן שנראה כאילו נכתב על-ידי אינטרנט לחיים עצמם, תכתבו כמו שאתם מסבירים לחבר. תשובה שנובעת מניסיון – לא מסיכום מ-GPT.
מה גוגל באמת מחפשת?
1. תוכן שנכתב ע”י אנשים – לא רק בשביל אנשים
כן, שמעתם על “תוכן לאנשים” בכל וובינר רביעי, אבל הכוונה היא קצת שונה. זה לא רק שתשתמשו במילים אנושיות, אלא שתהיה חוויה אמיתית, תובנה אמיתית, משהו מהשטח.
לא פסקאות שמתוארות בעברית תקנית אבל אין שם שום דבר שאפשר ללמוד ממנו.
2. מיקוד – לא תחמושת לכל הכיוונים
גוגל לא מחפשת שתכתבו בלוג שלם גם על בישול טבעוני, גם על משכנתאות וגם על פנסיה בגיל 40 – באותו אתר.
האתר הזה צריך להיות טוב בתחום אחד – או לפחות, להיראות כאילו מישהו שם מבין על מה הוא מדבר. כמו שולחן פוקר – תתמקדו ביד אחת ולא תתפזרו עם קלפים בכל הכיוונים.
3. עומק ולא רק נפח
זה לא משנה אם כתבתם 3,000 מילה – אם כולן בעצם אומרות “שלום, הנה מילים שאנחנו מקווים שיגרמו לגוגל להתרגש”.
עדיף 500 מילה עם ערך אמיתי – הסבר, דוגמה, טיפ שאתם בעצמכם גיליתם – מאשר חפירה יבשה באורך הגלות.
נשמע טוב. זה באמת עובד?
טוב, אז ככה. ראיתי אתרי לקוחות עם עשרות עמודים “אופטימליים” לכאורה – מילות מפתח נכונות, מבנה טכני מושלם – ועדיין לא מתרוממים. למה? כי אף אחד לא שומע שם קול אנושי. התוכן מרגיש כמו מאמר סינתטי שכתוב כדי לעבור QA של SEO. וזה בדיוק מה שגוגל התחילה לקטול.
מצד שני, פרויקט קטן של לקוח – עסק קטן של הדרכות הורים – שכתב מאמרים קצרים מהלב, דיבר על סיטואציות מהחיים, בפתיחות — והאתר התחיל לטפס לבד. בעדכון של ספטמבר 2023? הוא רק עלה. Coincidence? לא ממש.
שמול מספר: לקח אישי מהשטח
לפני כמה שנים, עבדתי על אתר בתחום המוזיקלי. לקוח שהתעקש ש”אנחנו צריכים לכתוב מלא תוכן. גוגל אוהבת את זה.”
אמרתי לו: “עזוב רגע את גוגל. בוא תענה לי – אם היית גולש לאתר הזה, היית נשאר לקרוא את זה?”
הוא עצר לרגע, שתק, אמר “כנראה שלא”.
אז התחלנו לכתוב רק כשיש באמת מה להגיד. גוגל? התחילה להבין את זה לבד.
אז מה עושים מכאן?
אל תרוצו למחוק עכשיו חצי מהבלוג שלכם, ואל תיכנסו ללחץ מ”עדכון גוגל”.
אבל כן תעשו בדק בית: כנסו לעמודים הכי חשובים אצלכם באתר, קראו אותם בעיניים של בן אדם ולא של מקדם.
שאלו את עצמכם:
- האם באמת עניתי פה על שאלה או בעיה?
- האם הטקסט הזה מבוסס על ניסיון אישי או רק קומפילציה של טקסטים אחרים?
- ואם אני הייתי נכנס לעמוד הזה – מה הייתי מרגיש?
תתחילו לעבור עמוד-עמוד. לפעמים שינוי קטן בטון, דוגמה אחת שמוסיפים, או הסרה של שורות ריקות מתוכן – זה מה שגורם לעמוד פתאום להישמע אנושי.
טיפ אחרון ממני
כשאתם כותבים תוכן לאתר – תדמיינו שאתם מדברים לחבר יקר, שאתם רוצים שיהיה לו קל להבין, שתיתנו לו תשובה ולא תשווקו לו.
אם תדברו איתו בגובה העיניים – זה גם ירגיש אחרת. גם לו. וגם… נו, גם לגוגל.
כי בסוף, גוגל לא הפכה לחכמה יותר – היא פשוט נהייתה טובה יותר בלזהות מתי מישהו מנסה לתחמן, ומתי מישהו באמת מנסה לעזור.
אז תעזרו.
מחשבה אחרונה – אבל שווה זהב
תראו, קידום אתרים תמיד היה סוג של שילוב בין מדע, אומנות ולא מעט אינטואיציה. לאורך השנים דיברו איתנו על אלגוריתמים, לינקים, סמנטיקה ומה לא. וזה נכון – SEO יכול להיות מסובך כשעושים ממנו מדע טילים. אבל דווקא בעידן של עדכונים כמו Helpful Content, לפעמים כל מה שצריך זה לעצור רגע ולשאול: האם זה באמת עוזר למישהו? האם זה מרגיש כמו תוכן שכתב בנאדם שהיה שם, שעבר את זה, שמבין על מה הוא מדבר?
לא המצאתם את הגלגל? סבבה. רק אל תעשו העתק-הדבק מוויקיפדיה ומצגות ישנות. הביאו משהו משלכם. והכי חשוב – תכתבו כמו שאתם מדברים, לא כמו שאתם כותבים לעורך מדעי.
אחרי 20 שנה בתחום הזה, אני יכול להגיד דבר אחד בביטחון מוחלט: מה שעובד הכי טוב לאורך זמן הוא מה שמרגיש הכי אמיתי. אז תנו לגולש סיבה להקשיב, לא רק לקרוא. כי גוגל אולי שורקת את הקוד… אבל הקוראים הם אלה שעושים את הקליק.
ובינינו? אם אפשר לעשות גם SEO אמיתי, גם תוכן עם נשמה — וגם לכתוב את זה מהספה, עם קפה ביד והשיער קצת מבולגן? אני קורא לזה ווין משולש.