מבנה תוכן: H1‑H6 כמו שגוגל אוהב
זה חלק נוסף מהבלוג של קואליקס, רק עוזר לכם להבין טוב יותר.
טוב, תראו… זה נשמע טכני, אני יודע. H1, H2, H6 — כאילו אנחנו מתכנתים או משהו. אבל יש פה קטע, וקטע חשוב. כי בדיוק כמו בפוקר, גם באתר – מי שמחזיק את המבנה הנכון יכול לנצח ביד. לא וודקה ולא מזל – מבנה.
אני ישבתי לא מזמן עם חבר – בעל עסק שמתעקש לבנות את האתר שלו לבד. “שמול, אני לא מבין למה גוגל לא אוהב אותי,” הוא אמר. שאלתי שאלה אחת: “כמה H1 יש לך בעמוד?” הוא ענה בגאווה: “שבע!” וזה, חברים, בדיוק הבעיה.
מה זה בכלל H1 עד H6 ולמה אכפת לגוגל?
אז קודם כל – שניישר קו. תגיות H הן “תגיות מבנה כותרות” (Header Tags). הן עוזרות גם לבני אדם וגם לרובוטים של גוגל להבין איך התוכן באתר בנוי.
במילים פשוטות – זה כמו מסמך וורד.
H1 — הכותרת הראשית.
משהו אחד, ברור, שמספר לגולש (וגם לגוגל): “על זה העמוד מדבר.” רק אחת כזאת בכל עמוד. בדגש על: אחת.
H2 — תתי נושאים משמעותיים.
כמו פרקי משנה. אם H1 הוא “ספר הבישול”, אז כל H2 הוא “מרקים”, “עוף”, “קינוחים” וכו׳.
H3 — תת תתי נושאים.
הרחבות של תת הנושאים – למשל בתוך “עוף” יכולים להיות: “כנפיים”, “שניצל”, “עוף בלימון”. הבנתם את הראש.
ומה באמת קורה כשמדלגים על זה?
אז ככה, תיאורטית – גוגל אמור להתמצא גם בלי זה… הוא גוגל, לא? אבל מעשית, כשאני בודק אתרים שלא בנויים נכון – מבנה כותרות זה אחד הדברים שהולכים לאיבוד הכי מהר.
והנגזרת? תוכן חשוב לא נגנב כמו שצריך, גוגל לא מבין מה מרכזי, ומה רק בלבולי מוח בצד – והתוצאה? אותו תוכן פשוט לא מדורג.
שיעור מהשטח (תרתי משמע)
בפעם הראשונה שעמדתי מול כתבה עם 3 תגיות H1, הרגשתי כמו שחקן פוקר חדש שגילה שהוא דילר בטעות. איך זה קרה? תבנית העיצוב. הכותרת הראשית הייתה H1, וגם הלוגו. וגם הסלוגן מתחתיו. 3 כותרות ראשיות – בלי שאף אחד בנה את זה ככה בכוונה. אבל האלגוריתם של גוגל לא מקשיב להסברים על תבניות עיצוב – הוא רואה שלוש כותרות ראשיות, מתבלבל… וממשיך הלאה.
טיפ זריז שאתם יכולים ליישם עוד היום:
תיכנסו לכל עמוד חשוב אצלכם באתר. תלחצו על F12 (זה יפתח את כלי המפתחים בדפדפן). תפתחו את הטאב של Elements, תלחצו Ctrl+F ותחפשו <h1>
.
אם אתם רואים יותר מתוצאה אחת – יש פה נורה אדומה. תסדרו את זה. שתהיה אחת ויחידה. מלכה אחת בשולחן. שאר המעמדות – H2 ו-H3 – יחלקו את הבמה, כל אחד במקומו.
לסיכום – לא צריך להיות גאון קוד
רוב האנשים חושבים שגוגל זו מכונה מתוחכמת שכל הזמן מבינה הכל. אבל האמת? היא צריכה עזרה. וכמו שכל דף צריך מבנה טקסט ברור כדי שלא נאבד מהריכוז – גם גוגל צריך היררכיה. H1 אחת. אחריה H2 ו-H3 לפי הצורך, תמיד בסדר, ותמיד בהיגיון.
והכי חשוב – תחשבו בן אדם. אם בן אדם היה קורא את זה, זה היה ברור לו? זה היה הגיוני? אם כן – גוגל תרגיש את זה. ואם לא – זה הזמן לעבור על המבנה.
בשולחן פוקר – אתה לא זורק אס כשיש לך אותו ביד. ובאתר שלך – אתה לא מבזבז את ה-H1 על סלוגן.
אז כן, SEO לפעמים מרגיש כמו חידה יפנית: מיליון פרטים קטנים שצריך לחבר ביניהם, גוגל משתנה כל שבוע, תוספים מתנגשים, ופוסט של 800 מילים גנרי מקום שני. אבל לפעמים – ודווקא ברוב הפעמים – זה הרבה יותר פשוט ממה שנדמה. כשמבינים את אבני הבניין, אפשר להפסיק להתבלבל ולהתחיל לבנות. לתת לתוכן שלך בית אמיתי, מסודר, ברור. גוגל? היא פשוט אורחת – אבל היא טיפוס די נוירוטי: באה, סורקת, בודקת אם אתה בנאדם רציני עם כוונות טובות. ואז, אולי, מחליטה להישאר לקפה.
ולכם אני אומר: קחו את ה-H1 בידיים, שמרו עליו מכל משמר. לא כל כותרת היא מלכה. מדי פעם תסתכלו על האתר מהסטריפט של גוגל – בלי עיצובים, בלי אנימציות. רק HTML יבש. אם זה ברור, תקין, ומדבר לעניין – אתם כבר הרבה מעבר לחצי הדרך. ואת השאר? תשאירו למתחרים להסתבך איתו.