זה חלק נוסף מהבלוג של קואליקס, רק עוזר לכם להבין טוב יותר.
איך לבחור שם דומיין מנצח
נו באמת, שם דומיין. נשמע פשוט, לא? כמו לבחור שם לכלב. כל עוד זה לא “בובי123” וזה פנוי — הולכים על זה.
אבל כמו בהרבה דברים באינטרנט — מה שנראה פשוט זרק לי פעם אתר לפח. שלוש פעמים.
לא כי גוגל כועס על שמות, אלא כי אנשים צריכים להבין ולהקליד את זה. כן, גם דוד שלך מאשדוד שבקושי מגגל.
אז שנייה לפני שאתה קופץ וקונה משהו עם דאבל-וי כמו xarvvoo-marketing.com כי זה פשוט “נשמע עם וייב גלובאלי” —
בוא נעשה סדר.
מבחן הסבתא – או: האם גוגל ידע מה רצית בכלל?
לפני שאתה מתלהב מדומיין “יצירתי”, עצור רגע. תקרא אותו בקול רם. עכשיו תן למישהו מהמשפחה שלך להקליד אותו. אם הם מסתכלים עליך כאילו ניסית לפתוח Wi-Fi באוזן – תחליף.
דומיין טוב הוא כזה שאפשר להגיד בטלפון בלי לאיית, בלי “כמו יוסי אבל עם J במקום Y”.
לא להסתבך. עדיף פשוט וברור. ויש מצב שאפילו משעמם זה טוב.
מילות מפתח? לאן זה הולך ב־2024
פעם, כשעוד עשו SEO בקובצי אקסל ועשן, היית רואה דומיינים כמו buy-cheap-tv-in-haifa.co.il
—
והיית אומר “וואלה, זה הולך לעבוד”.
היום? זה בעיקר עובד על העיניים שלך כשאתה מנסה לקרוא את זה. גוגל כבר מזמן לא צריך שתלעס לו את המילים.
אם אתה מצליח לשלב מילה שמתקשרת לעסק שלך בתוך דומיין קצר — מעולה. אבל אל תזיע על זה יותר מדי. זה בונוס, לא חובה.
סיומת רלוונטית
כן, .com
עדיין שולטת, אבל .co.il
לגיטימי לגמרי לישראל. דיסקליימר קל: אם הקהל שלך בחו”ל — לך על מה שמצופה בינלאומית.
שמע, אני אישית מכיר עסק מעולה שנפל כי הדומיין שלו היה עם סיומת .xyz
ונראה לאנשים כמו טייפו. שאלו אותו אם זה כת הייטקיסטים.
ומה קורה אם הדומיין שאתה רוצה תפוס?
קורה. כמו כשאתה מגיע לדוכן פלאפל ואומרים לך שנגמר החריף.
תנסה וריאציות, תבדוק אם הדומיין למכירה (אבל אל תיכנס להוצאות מטורפות), או פשוט תחשוב טיפה אחרת.
אם לא מצאת את הדומיין שאתה רוצה — זו לא סיבה לוותר על הרעיון שלך. רעיונות טובים לא תלויים בשם שלהם. הם פשוט צריכים כיוון נכון.
תובנה שלמדתי על בשרי
היה לי פעם לקוח שאמר: “קח 500 שקל, תקנה איזה שם שאתה חושב שיעבוד”. אני בחרתי לו משהו פשוט ונורמלי.
שלוש שנים אחרי זה הוא פתח עוד שני אתרים באותו סגנון — וקרא לי שוב לבחור לו שמות.
המסקנה? מעבר לכל האסטרטגיות – אם זה ברור, קצר, ונראה טוב בתוצאות החיפוש – ניצחת.
משהו לסיום – טיפ עם רגליים
אל תשכח לבדוק בפועל איך הדומיין נראה ככתובת. לא רק בראש שלך. תכתוב אותו, תראה מה יוצא.
נגיד, expertsexchange.com
אמור להיות פורום של מתכנתים. אלא שהרבה אנשים קראו אותו קצת אחרת 😉
רוצה כלל אצבע פשוט? תחשוב פעמיים אם היית אומר את הדומיין שלך למישהו בפגישה, בלי לחשוש שהוא יחשוב שאתה מבלף.
ואל תשכח – שם טוב לא יהפוך אתר גרוע לטוב. אבל הוא כן החליפה הראשונה של האתר שלך. שיהיה נקי, נעים, ואותנטי.
בהצלחה לבחור שם. ואם אתה ממש נתקע – שלח לי הודעה. אני אוהב לשחק עם מילים כמעט כמו שאני אוהב פוקר.
אז תכל’ס, אם הגעת עד לפה, כנראה שהבנת: בחירת דומיין זה לא מדע טילים, אבל זה גם לא לבחור שם לחתול. זה עניין של לחשוב על המשתמשים, על איך אתה נראה ברשת, על איך תשמע בטלפון, ומה יגרום למישהו להקליד אותך בלי עצבים. ב-SEO, כמו בכל תחום אחר, הרבה בלבול נובע מהתעסקות בפרטים הלא חשובים. אז נכון שגוגל נהיה יותר חכם, והתחרות עולה, והאלגוריתם עושה אימוני יוגה פעמיים ביום – אבל בסוף, אם אתה ניגש לזה בגישה נכונה, עם קצת היגיון והרבה בדיקה ידנית – תמצא פתרון. ואולי אפילו תיהנה מהדרך. בתור מקדם אתרים שכבר ראה הכול (כולל לקוח שקרא לאתר שלו שם שאסור להגיד ליד ילדים), אני אומר לך – תשמור על פרופורציות. תבחר דומיין שלא עושה לך בושות, שאליו אתה יכול להפנות לקוח בלי לסמוק, ואת השאר כבר נפתור. הרי גם SEO הוא לא קסם. הוא פשוט סדר + סבלנות + קפה טוב.