זה חלק נוסף מהבלוג של קואליקס, רק עוזר לכם להבין טוב יותר.
Sitemap XML מושלם
דמיינו שאתם יושבים איתי בבית קפה. אני עם הקפה שלי (ארומטי מדי), ואתם עם שאלת SEO טרייה מהתנור:
“תגיד שמוּל, כמה sitemap באמת חשוב? לא סתם – איך עושים אותו טוב?”
והאמת? שאלה אחלה. כי למרות שזה אחד הקבצים הכי משעממים בעולם, הוא גם מהבודדים שגוגל אשכרה מבקש מאיתנו להכין.
אז אם כבר עושים את זה – למה לא לעשות את זה טוב?
מה זה Sitemap XML – ואיך זה לא קשור למפה של ווייז
Sitemap (מפת אתר) הוא קובץ XML – שזה בעיקר פורמט קצת יותר מאובק ממה שצריך להיות ב-2024,
אבל גוגל עוד חי שם, ואנחנו סאקרים של שיחה עם גוגל.
הוא בעצם רשימת עמודים באתר שלנו שאנחנו אומרים לגוגל: “הנה! בול הכיוונים ששווה לך להכיר אצלנו!”
הוא לא גנב את השליטה, אבל אם יש לו מפת דרכים מסודרת, הוא מוצא דברים יותר בקלות.
למה זה כל-כך חשוב?
לא, ה-Sitemap לא יציל אתר גרוע. הוא גם לא הפוך לאתר שיזכה בדירוגים רק כי הוספנו לו איזה תג של priority=”1.0″.
אבל הוא כן עוזר:
- לזרז אינדוקס – בעיקר בעמודים חדשים או כאלה שקבורים עמוק באתר
- לחשוף עמודים שאיכשהו לא נקשרים (וזה קורה!)
- לתת מושג ברור לגוגל מה קיים (במיוחד באתרים דינמיים או עצומים)
איך נראה קובץ Sitemap טוב?
הנה כמה עקרונות פה על הבר, בלי הרצאות.
1. עדכני
אם עדכנתם אתר לפני שבועיים ועדיין כתוב בקובץ שהעמוד עודכן ביולי 2019 – אתם כנראה עובדים בשביל
לשים גוגל על עקבות ישנים. לא מומלץ.
2. רק מה שרוצים שיתאנדקס
יש לכם עמודים חסרי ערך כמו /thank-you או /checkout? תשאירו אותם בחוץ.
זה לא שגוגל ייעלב אם לא תשלחו לו הכל.
3. חלקו לקבצים (באתרים גדולים)
אתר עם עשרות אלפי עמודים? תעבדו עם Sitemap index – קובץ על שמצביע לסייטמאפים נוספים לפי אזורים או סוגי תוכן.
לא רק שגוגל אוהב את זה – גם אתם.
4. השתמשו בכלים טובים
אם האתר רץ על וורדפרס – תנו ל־RankMath או Yoast ליצור לכם אותו. אבל תבדקו מה יצא.
רוב הפעמים הם מכניסים לשם גם זבל (תגיות, עמודי כותב וכו’).
חוויה אישית קטנה
הייתה לי פעם לקוחה עם אתר של 40,000 עמודים. היא הייתה בטוחה שהכל מתקדם מדהים – עד שהראיתי לה ש־70% מהעמודים
בכלל לא מופיעים באינדקס. למה? כי לא היה sitemap, והניווט באתר דרש יותר קליקים מהזמנות בטופס של ויזה.
יצרנו sitemap מסודר, חלקנו לפי קטגוריות, תוך שבועיים גוגל התחיל לזחול פנימה כמו חתול בשקית חטיפים.
היום זה אתר עם טראפיק של אתר חדשות קטן.
קצת פרקטיקה – דברים שכדאי לבדוק היום
- כנסו ל־Search Console ותראו אם בכלל הגשתם Sitemap
- לחצו על הקובץ – האם כל העמודים שצריכים להופיע שם באמת מופיעים?
- האם יש בו עמודים שכדאי לא להציג (תודה, תוספים אוטומטיים)
- האם תאריך ה־lastmod עדכני?
קחו שעה השבוע לנקות את הקובץ. זה טיפ קטן, אבל הוא כמו פארטנר חכם בפוקר –
לא מבריק כל יד, אבל לאורך המשחק הוא עושה הבדל.
ובסוף – זה לא הקובץ, זה הסדר
Sitemap XML לא יעשה לכם קסמים. זה לא אס של ספייד ולא מצית את השולחן.
אבל בעולם שבו לגוגל אין סבלנות לפאזלים –
תעזרו לו לחבר את החתיכות.
ואם אתם עדיין לא בטוחים – תשלחו לי הודעה מקואליקס, אני עונה (גם אם לוקח לי יום).
כמה מילים אחרונות לפני שסוגרים את הקובץ
אז כן, מפת אתר נשמעת כמו עניין טכני יבשושי, ולפעמים היא באמת כזו – כמה שורות XML שגורמות לעין להתייבש.
אבל אם מסתכלים על SEO כמו שצריך, מבינים שזה המשחק של לסדר את הדברים שבשליטתנו, כדי לעזור לגוגל ולאנשים להבין
מי אנחנו, מה יש אצלנו, ולמה שווה להישאר עוד רגע. הקובץ הזה הוא פשוט עוד כלי בארגז – לא הכי נוצץ, לא הכי חכם, אבל שימושי רצח.
קידום אתרים יכול לפעמים להיראות כמו שדה מוקשים טכני עם ג’ארגון מפחיד – אינדקסציה, קנוניקל, חוויית משתמש…
אבל בפועל? זה הרבה שכל ישר, קצת תחזוקה, והרבה נחישות. בדיוק כמו לגדל עציץ שאכפת לך ממנו: תבדוק מדי פעם שלא התייבש,
תנקה לו את העלים, תוודא שהוא לא התחיל להשתלט על השיש. פשוט – אבל לא רשלני.
אז תנו מבט ב־Sitemap שלכם, תקנו מה שצריך, ואל תתרגשו יותר מדי. גוגל לא מחפש שלמות – הוא מחפש הבנה.
ואם יש משהו שלמדתי אחרי 20 שנה בקידום אתרים, זה שמי שמסדר את הבית שלו טוב – לא צריך לצעוק ברחוב שייכנסו.
הם כבר ימצאו את הדלת.