SERP לעומת PPC – ההבדלים המהותיים
זה חלק נוסף מהבלוג של קואליקס, רק עוזר לכם להבין טוב יותר.
אז הנה סיפור קצר מהשטח: אני יושב עם לקוח בבית קפה. כמה דקות אחרי שהקפה השחור מגיע, הוא מרים אליי מבט ואומר:
“תגיד שמול… כל הדיבור הזה על SEO ו־PPC… זה נטו עניין של תקציב או שזה באמת דברים שונים?”
אז קודם כל כן – זו שאלה טובה. אפילו מצוינת. ואני אוהב אותה במיוחד כי היא נשאלת בלי ז’רגון, בגובה העיניים – ככה אני בעצמי חי את התחום.
אם גם אתם מתבלבלים בין התוצאות האורגניות (SEO – הקידום “הטבעי”) לבין הקידום הממומן (PPC – תשלום פר הקלקה), תישארו רגע. אני לא הולך להרצות או להרים מצגת. רק לשפוך קצת אור בגובה השולחן, איפה שהקפה מונח.
רגע, מה זה SERP בכלל?
אז הכינוי היומרני הזה, SERP, הוא קיצור של Search Engine Results Page. או בעברית – דף התוצאות בגוגל.
זה המסך הזה שכולנו רואים כשאנחנו מחפשים משהו. ויש עליו שני אזורים עיקריים: מה שגוגל מקדם בתשלום (PPC), ומה שהוא מציג כי הוא סימן אותך כ”רלוונטי” (SEO / אורגני).
מה ההבדל בין SEO ל־PPC?
PPC – כמו לשחק פוקר עם צ’יפים קנויים
ב־PPC, אתה בעצם אומר לגוגל: הנה כסף – עכשיו תן לי לשבת בשולחן. כל עוד אתה משלם – אתה בפרונט. ברגע שהכיס מתייבש – אף אחד לא יודע מי אתה.
היתרון? תוצאות מיידיות. קליק אחד ואתה בראש הדף. חיסרון? אתה תלוי בתשלום. זה כמו לשכור דירה: ברגע שאתה מפסיק לשלם – אתה ברחוב.
SEO – כמו לבנות לעצמך קזינו קטן משלך
SEO זה תהליך. בנייה. לא קונים פה קלפים – משננים את החוקים, משחקים חכם, ומנסים להרוויח את המקום שלך בשולחן לאט ובשקט.
זה לוקח זמן, דורש סבלנות, אבל כשהמינוף מגיע – ההחזרים משתלמים. גם אם אתה לא ממשיך להשקיע את אותה כמות זמן וכסף – אתה עדיין משחק.
מה באמת קורה בשטח?
בשטח, ל־90% מהלקוחות אין סבלנות ל־SEO בלבד. הם רוצים פינג: לפרסם היום, להיות ראשון מחר.
ומנגד – המפרסמים בפרסום ממומן חווים משהו שאני אוהב לקרוא לו “שכר שכירות שיווקי”. אתה משלם, אבל לא בונה לעצמך שום נכס.
כשאתה משקיע ב־SEO אמיתי (ולא איזה חאפר שמבטיח אותך “בדף הראשון תוך שבוע”), אתה בונה לעצמך סולידיות לאורך זמן.
שמול משתף רגע אנושי
לפני כמה שנים קידמתי לקוח מתחום הנדל”ן. בשלב מסוים הוא עצר את הקידום הממומן מסיבות תקציביות – ונכנס ללחץ.
אבל בואו נגיד ככה: הכבוד שעשינו ב־SEO החזיק אותו במקום גבוה עוד חודשים אחר כך. לא נעלם יום אחרי.
הלקוח מתקשר ושואל: “תגיד, זה אמור לקרות ככה?”. אז עניתי לו – “לא בהכרח אמור, אבל זה מה שקורה כשעובדים נכון.”
אז מה עדיף – SEO או PPC?
זה כמו לשאול מה עדיף – מניה או דירה. תלוי מי אתה, מה אתה רוצה להשיג, ובכמה זמן.
- צריך תנועה מיידית? כנראה שתתחילו עם PPC.
- בונים לטווח ארוך? תשקיעו ב־SEO טוב, עקבי וסבלני.
- חכמים במיוחד? משלבים גם וגם – רק לא נופלים בפח של לעשות חצי עבודה בשני הצדדים.
ומה אפשר לעשות מחר בבוקר?
אל תקבלו החלטה לפי תחושת בטן או סיסמאות של סוכנויות. תעשו ניסוי קטן – תקציב מצומצם ב־Google Ads, ותוך כדי תתחילו להזיז את הגלגלים של האתר: תוכן טוב, עמודים חזקים, טכני מסודר.
SEO זה כמו לנטוע עץ. PPC זה לשכור כיסא נוח לצדו. הכי כיף כשיש את שניהם – אבל כדאי לדעת מי זה מי.
ושורה תחתונה? אל תתאהבו באמצעי. תתמקדו במטרה.
יאללה, תחזרו לעבודה. ואם נתקעתם – הקפה עליי בפעם הבאה 😉
מילה אחרונה ממני
אז אחרי כל הדיבור הזה – חשוב לזכור: SEO אולי נשמע כמו מדע טילים לעיתים, במיוחד כשזורקים עליכם מושגים כמו “קנוניקל”, “קישורים נכנסים” ו-“קובץ Robots.txt”, אבל בסוף – זה מקצוע שהולך טוב עם שכל ישר, תכנון, וסבלנות. מי שיודע לקרוא שוק, לכתוב תוכן ולא לפחד למדוד ביצועים – יכול להצליח בלי מאה קורסים ועם אפס קסמים.
למה אני אומר את זה? כי ראיתי לא מעט כאלה שניסו להתחכם, לקצר פינות, או “לעשות פה איזה טריק” – ונעלמו יחד עם עדכון האלגוריתם הבא. אבל מי שבונה נכון, נשאר. לפעמים אפילו בטעות.
אז אל תתפזרו על שלושה שירותים בלי להבין מה אתם באמת צריכים. תקשיבו לנתונים, תקשיבו לקהל – ואל תגידו לעצמכם “נראה כבר מה יקרה”. כי כמו בקפה של הבוקר – מי שלא שם לב, מקבל אספרסו קר.
יאללה, תתחילו לזוז. ואם הכל מרגיש עדיין כמו סינית באינקוויזיציה – דברו איתי. אני כבר שמעתי הכל. כולל לקוח שטען שצריך לעשות SEO בפייסבוק. (כן, באמת.)